KTM Super Duke R on jo vakiomuodossaan todella nopea radalla. Käyttöoppaassa on ratakäyttöön ja nopeaan katuajoon suositellut jousitusasetukset, jotka pitävät sisällään kovemman vaimennuksen ja korkeamman perän. Asetukset tekevät alustasta vakaamman ja ohjauksesta nopeamman. Itse suosin kyseisiä asetuksia katuajossa ajon reippaudesta riippumatta.
Jotkut haluavat kuitenkin aina enemmän, ja juuri siihen KTM onkin tarttunut Powerparts-valikoimallaan. ”Tavallisen” Super Duken esittelyn aikana lehdistö pääsi tunnustelemaan ja ajamaan upeaa, kisasarjalla varustettua versiota, jota on ollut kehittämässä muun muassa 14 GP-kisakautta ajanut Jeremy McWilliams.
Hienointa on tietenkin se, että race-version kaikki varusteet ovat valittavissa yksittäin KTM Powerparts-listalta, kunhan luottokortilla on riittävästi katetta.
Testimallissa oli McWilliamsin omin asetuksin varustettu luistonesto, mutta totta puhuen sen ja tavallisen Sport-asetuksen välillä ei ollut huomattavissa mitään eroa.
Pyörässä on titaaninen Akrapovicin pakoputkisto ja sille säädetty ECU. Taivaallisten äänien lisäksi Akra on alentanut pyörän painoa kuuden kilon verran. Samalla teho on kasvanut 12 hepan ja viiden newtonmetrin verran, minkä ansiosta teho/paino -suhde on lähes yks-yhteen.
Edessä on WP:n cartridge-keula, jossa puristusvaimennuksesta huolehtii toinen putki ja paluusta toinen. Takavaimennus on myös vaihtunut päivitettyyn versioon, ja sama pätee ohjausvaimentimeen, joka on race-versiona säädettävä. Jousituskomponenteista ohjausiskari on Powerparts-listalla, mutta cartridge-sarja ja takaiskari ovat tilattavissa vain WP:ltä.
Kisaversio poikkeaa vakiomallista lisäksi takakatteen, jalkatappien, jarru- ja kytkinvivun sekä kaikkien hiilikuitu- ja oranssiksi anodisoitujen alumiiniosien osalta.
Alla on myös kisakumit, edessä Dunlop KR 106 ja takana KR 108.
Varikolta lähtiessä fiilistä on todellakin enemmän kuin vakioversiossa. Mielihyvän aallot kulkevat kehon läpi Akran murinan tahdissa.
Alusta on vakaa ja toiminnaltaan selkeä, mutta eipä sillä, että tavallinen Super Dukekaan olisi mikään keinuhevonen. Kokonaisuutta vahvistaa tahmeiden slicksien loputon pito. Upeat kahvat, satula ja jalkatapit saavat aikaan erinomaisen yhteyden moottoripyörään ja ne parantavat tuntumaa ja kokonaisfiilistä vakiomalliin nähden.
Kisasarjalla varustettu versio tuntuu kokonaisuudessaan vakiomallin plusversiolta. Tavallinen Super Duke R on uskomattoman nopea, mutta myös todella tasapainoinen, eikä siinä ole mitään suoranaisia heikkouksia, mikä tosin tarkoittaa myös sitä, että yhden ominaisuuden parantaminen toista heikentämättä on todellinen haaste. Jos minulta kysytään, niin kisapyörän kirpeä luonne korvaa sen mitä käyttöalueen laajuudessa menetetään. Sulosointuja tuottava pakoputkisto on myös jokaisen sentin arvoinen.
Teksti: Magnus Wallner Kuvat: Sebas Romero, Frances Montero, KTM