Median moniosaaja, ohjelmapäällikkö/ohjaaja/käsikirjoittaja/tuottaja /juontaja, lähtee Parolassa ajettavaan cross country -kisaan toista kertaa ja se on samalla hänen tämän kauden ensimmäinen kilpailunsa.
Kokeilit crossipyörää viitisen vuotta sitten. Mikä siinä koukutti?
Ajoin nuorempana kartingia, mikä on upee laji. Endurosta ja crossista eri tavalla upeeta tekee se, että maasto vaihtelee jatkuvasti. Ensimmäiseltä ajokerralta muistan ylipäätään fiiliksen vauhdista ja pyörän hallinnasta, mutta koukuttavin hetki oli, kun renkaat ensimmäisen kerran irtosi maasta. Ilmassa tuli oltua vain juuri ja juuri, mutta se tunne oli mieletön.
Missä on parhaat paikat harrastaa ja ajaa? Ja missä haluaisit käydä ajamassa tulevaisuudessa?
Kilpailuissa pääsee ajamaan monesti sellaisiin paikkoihin, mihin muuten ei oikein pääse. Suomessa upeimmat maastot, missä itse olen tähän mennessä ajanut on ehdottomasti Lopella ja Lapissa. Suomen reittejä ja ratoja olisi hieno nähdä vielä laajemmin. Paljon on vielä kokeilematta upeita reittejä, joista olen kuullut vain pelkkää ylistystä. Etelä-Afrikassa kävin yksi kerta kokeilemassa aavikkohiekkaa ja pidempi reissu sen tyylisessä maastossa on kyllä omalla Bucket listillä.
Mikä on sun tämän vuoden ajopeli ja miksi?
Nyt alla on KTM 125 ja malli on 2016. Pari vuotta sitten vaihdoin KTM250-pyörän piikkiin ja tuntuu omalta. Naisena kevyempi hallittava, joskin tietty tulisieluisempi pyörä. Joku joskus sanoi, että kun piikkiä oppii ajamaan hyvin, niin sen jälkeen osaa ajaa millä vain. Siihen on vielä matkaa, mutta sitä kohti.
Toinen vuosi kun osallistut Parolan kisaan. Miten viime vuonna meni?
Hieno reitti ja upeet maastot. Aloin kisaamaan endurossa ja cross countryssä vasta viime kaudella ja vuosi sitten Parolassa jännitys oli kyllä tapissa. Jäi todella hyvä fiilis kaikesta täpinästä huolimatta: pysyin omalla mukavuusalueella ja se oli itselle tosi tärkeä veto. Kisan jälkeen oli selvää, että ajan cross countryn koko SM-sarjan eli hyvä fiilis jäi ja hymy oli varmasti korvasta korvaa. Ihan myyty fiilis.
Miten valmistaudut nyt tänä vuonna kisaan?
Tänä vuonna ajoa on alkuvuodesta tullut laittoman vähän. Olen joutunut huilimaan urheilemisen suhteen ja se tuo tietenkin pientä jännitystä. Maltilla liikkeelle ja lähden pitämään hauskaa. Oma kehitys on luonnollisesti lajissa tärkeää, mutta kaikista tärkeintä on nauttia tekemisestä. Sopivasti treeniä vielä edellisenä ja kisaviikolla, sen jälkeen lepoa ja tankkaamista. Ravinnon merkitys on korostunut entisestään nyt, kun lajeina on cross country ja enduro. Kulutus on kovaa ja kehon huolto äärimmäisen tärkeää.
Mitä luulet, mikä kisassa tulee olemaan haasteellisinta?
Haastavinta tulee olemaan ensimmäinen kierros. Tunnustelua, että miltä reitti näyttää ja tuntuu. Minulle sopii maltillinen startti ja sitä kautta oman rytmin löytäminen. Jos jännitys jää päälle tai oma ryti ei löydy (sekin on koettu isosti), niin ajosta ei tule vähääkään. Kunnolliseen lämmittelyyn ennen kisan alkua ajattelin panostaa myös tällä kaudella.
Mitkä ovat sun tavoitteet tämän vuoden kisaan?
Naisia on tänä vuonna viivalla yli 20 eli todella hieno määrä. Mulle tärkeintä on pystyä ajamaan omalla tasolla. Välillä kisoissa saattaa alisuoriutua ja se harmittaa jälkikäteen, mutta kuuluu kisaamiseen. Niin hyvä on, miten hyvä on kisapäivänä. Niin se menee, let´s face it. Tavoitteena itsellä saada ehjä suoritus: kauden eka kisa ja urkkatauko takana.
Mitä muuta sun kisakalenteri pitää sisällään tänä vuonna?
Tarkoitus on ajaa koko CC-sarja sekä loput enduron Lady Cup -kisat, sekä yksittäisiä enduro- ja motocrosskisoja.
Ajat myös endurokisoja, kummasta pidät enemmän CC vai Enduro ja miksi?
Paha kyssäri: onko peruna vai pasta parempaa? Riippuu päivästä ja fiiliksestä. Molemmissa on puolensa ja aika erilaista hommaa. Jos pakko on valita, niin ehkä CC:n suhteen on fiilis, että vähemmän on ylläreitä: samaa lenkkiä pääsee kiertämään useamman kerran ja se toimii mulla.
Mitä terveisiä haluat lähettää Mutv:n lukijoille?
Joko voitan tai opin. Joka kisasta, pelistä tai tilanteesta voi asenteella tulla läpi astetta rikkaampana.
Teksti: Moottoriurheilu.tv