Kaatumisesta seurannut käsivamma ja siitä johtuneet selkkaukset kilpailun tuomariston kanssa veivät Erno Kostamolta parhaimman terän Horicessa ajetussa IRRC-katuratasarjan osakilpailussa.
Erno Kostamolla oli Tsekin Horicessa ”se toisenlainen viikonloppu”. Kahdesta aikaisemmasta IRRC-sarjan kilpailuviikonlopusta oli tuliaisina seitsemän voittoa ja yksi kolmossija, mutta nyt oli muiden vuoro voittaa välillä.
– Aina ei tuo elämä oo pelekkää nousuhumaloo ja siemensyöksyy, huokaisee Erno Kostamo kotiuduttuaan todella värikkäältä Horicen matkalta.
Superbike-luokan ensimmäisissä aika-ajoissa Kostamon pyörän jalkatappi osui hitaassa kakkosella ajettavassa mutkassa katukivetykseen, ja sen seurauksena pyörä lähti erikoisesti lapasesta.
–Jotenkin tipuin pyörän selästä pyörän eteen ja se jyräs meikäläisen. Heinäpaalin piällä istuen katoin aika-ajon loppuun ja ajoin pyörän takas varikolle.
Kostamo ja mekaanikko Pekka Oikkonen alkoivat kiireesti korjata pyörää toista aika-ajoa varten, ja siinä hässäkässä unohtui yksi tärkeä asia.
– Totesin vaan että ei tässä käessä varmaan mikkään rikki ole. Sitten tuli kilpailujohdosta kaveri sanomaan, että lääkärille pitäs männä. Lääkäri tutki käden ja sanoi että varaa ajan röntgeniin. Oli ehkä kielimuuria tai jottain, ja ajattelin että jos tarvii niin käyn vaikka illalla. Oli 45 minuuttia ennen toisen aika-ajon alkua, kun kilpailujohdosta tuli taas kaveri varikkoteltalle ja sanoi, että nyt Kostamo röntgeniin, sitä ennen ei saa starttilupaa aika-ajoon. Mänin kilpailujohdon puheille, että mitä tää nyt on, ei ikinä oo pakotettu röntgeniin, monta kertoo on kyselty onko ajokuntoinen ja jos on niin pääsöö radalle. Sanoin sille, että jos en pääse toiseen aika-ajoon niin en starttaa lainkaan viikonlopun kisoihin. Saatiin taivuteltua ehdollinen lupa aika-ajoon, mutta heti sen jälkeen oli mentävä lääkärintarkastukseen ja illalla tuomariston kuultavaksi.
Mikään aivan tavallinen keskustelu ei ollut kyseessä, vaan tiukka ja byrokraattinen parlamentti.
– En oo ikinä ollut käräjillä, mutta ei taa varmaan kaukana siitä ollut. 15 henkilöä tapittaa ja kyselee mitä on tapahtunut, kuin olisin suurikin rikollinen. Lopulta käskettiin ulos ja tuomaristo jäi pohtimaan rangaistusta. Ei tullut varsinaista rangaista, mutta sanottiin että yksikin virhe kuskilta tai mekaanikolta, niin seurauksena on automaattisesti hylky kilpailusta, että olen suuren tarkkailun alla kilpailussa. Hymyssä suin kiittelin tuomaristoa ja toivottelin hyvät illan jatkot.
Ensimmäisessä kilpailulähdössä Kostamo otti hyvän startin ja ajoi kisan kärkiryhmässä puoliväliin kisaa asti. Suomalaispilotti jätti jarrutuksen myöhäiseksi ja valmistautui ohitukseen noustakseen kakkospaikalle. Lukas Maurer ajoi samaan aikaan mutkan pitkäksi ja kun hän kääntyi uudelleen sisään, törmäsi Kostamo Maurerin takarenkaaseen ja Kostamon kisa päättyi kaatumiseen.
– Onneks Lukas (Maurer) pysyi pystyssä eikä menettänyt tässä hässäkässä edes sijoituksia. Vika oli kokonaan minun. Näin hän pystyi varmistamaan Superbike-luokan mestaruuden jo Horicessa. Kostamo ei ole ilmoittautunut koko sarjaan eikä siten aja pisteistä.
Toisessa kilpailulähdössä Kostamon pyörä ei irronnut kunnolla viivalta ja sen seurauksena hän jäi parin alkukierroksen ajaksi hitaampien kuljettajien taakse pussiin, ja kärkinelikko ajoi karkuun. Kisa oli käytännössä taputeltu ja maaliin Kostamo ajeli viidentenä.
Kaatumisessa loukkaantunut käsi oli oikea eli kaasu-/jarrukäsi. Kostamon mukaan se ei haitannut ajamista eikä sille ole luvassa toimenpiteitä kotimaassakaan. Toinen viikonloppuna vaivannut ongelma oli pyörän etujousitus. Keulassa ilmeni tärinää, jota muilla radoilla ei ole aikaisemmin ollut. Sitä ei saatu kokonaan taltutettua missään vaiheessa, joskin sunnuntain kilpailulähtöihin ongelmaa saatiin uusilla säädöillä vähennettyä.
Erno Kostamon kilpailukausi jatkuu vielä Frohburgissa ajettavalla IRRC-sarjan päätöskisalla neljän viikon kuluttua sekä kauden päättävällä Macaon GP:llä Kiinassa.
Teksti: Erno Kostamon tiedotus, kuva: Erno Kostamon kotialbumi