”Aina lähdetään omaa suoritusta parantamaan ja halutaan tulla ehjänä kotia. Molemmat tavoitteet täyttyivät, joten sillon pittää olla tyytyväinen”, summaa Erno Kostamo juuri päättyneen kahden viikon Mansaaren katurataturneen.
Maailman tunnetuin ja vaativin katuratakisa, 60 kilometrin mittaisella lenkillä ajettava Mansaaren TT, saatiin päätökseen viime viikonloppuna. Joensuulainen katuratakilpailija Erno Kostamo ajoi Mansaarella nyt toista kertaa pääluokka Superbikessa, ja tavoitteena oli parantaa viime vuoden suoritusta.
Kierrosajan sijaan Mansaarella puhutaan keskituntinopeuksista, ja Kostamo ylsi parhaimmalla kierroksellaan huikeaan 124,1 mailin keskituntinopeuteen. Tutummissa yksiköissä jäätiin harmittavan vähän tasarahasta, kun tulos oli 199,8 kilometriä tunnissa. Kakkosella alkava keskituntinopeus olisi ollut täysin ajettavissa, jos säänhaltijat eivät olisi sekoittaneet pakkaa.
– Aika rikkinäinen kaksviikkoo säitten suhteen. Puolet kierroksista jäi siksi ajamatta. Viime vuonna ajoin sellaset 40 kierrosta, nyt vain puolet siitä. Ja vauhti kasvaa vain ajamalla lissää kierroksia. Pari mutkaa kun ois vetänyt vähän kovempoo, niin se 200 ois mennyt rikki.
Kostamon uusi BMW M1000RR toimi ensimmäisen Superstock-kisan kytkinrikkoa lukuunottamatta koko kaksiviikkoisen täydellisesti.
– Pyöriä saatiin koko ajan parannettua, nyt ne ruppee olemaan ihan mukavissa säädöissä. Kun jossain moottoriradalla vauhti kasvaa treenaamalla sekunnin, niin täällä tein viime vuodesta minuutin parannuksen kierroksella. Se on sillon ihan eri homma, sitä mukkaa pittää säätöjä muokata, kun vauhti kasvaa.
PIentä lisäjännitystä ajamiseen toi kuljettajan kaasukättä vaivannut hermopinne.
– Fyssarit eppäilivät hermotusjuttuja, lapaluitten välistä ja niskasta yrittivät löytää vikkaa, ja saivatkin hoidolla kättä paljon paremmaksi. Oikea käsi puutui aluksi niin, että jo kahen kierroksen kohalla se oli ihan loppu, mutta viimesessä kisassa kesti hyvin neljä kierrosta ajjaa.
Kostamo kilpaili Mansaarella sekä Superstock- että Superbike-luokissa, ja käytti molemmissa luokissa samaa M1000RR-moottoripyörää. Ensimmäisessä Superstock-luokan kilpailussa tuloksena oli keskeytys, toisessa 29. sija. Pääkilpailuna oli päätöspäivänä Superbike-luokan neljän kierroksen Senior TT, jossa 55 osallistujan joukossa tuloksena oli 27. sija.
– Tänä vuonna kaikki kuljettajat pääsivät ensimmäistä kertaa 16 vuoteen lähtemään hengissä kotiin, joten siltä osin tää oli hyvä vuos. Etukätteen laitoin itelleni pienen tavoitteen, että jos 125 mailin keskituntinopeus menisi rikki. Jos ois ollut kuivaa ja saanut kaikki treenit ajjaa, ois ehkä sekin napsahtanut, mutta oikein hyvä näinkin.
Menestyksen ja ehjien suoritusten taustalla oli uuden kisapyörän ohella ammattitaitoinen mekaanikkoryhmä.
– Esimerkiksi neljän kierroksen Senior TT -kisassa tehdyn varikkopysähdyksen pituudessa oltiin ihan kärkiporukan mukana, ihan sama stopin pituus kuin vaikka tehdas-Hondilla, joten siinä ei annettu yhtään tasotusta muille.
Oman lisänsä vauhtiin toi myös Mansaarelle matkustanut runsas suomalaiskannattajien joukko.
– Yllätyin jo viime vuonna miten paljon porukkoo tulloo Suomesta tänne kahtomaan kisoja, samoin tänä vuonna. Eivätkä ne oo täällä pelekästään miun takia, vaan koko tapahtuman, joku sano tulleensa tänne nyt jo 16. kertaa.
Mitkä ovat Erno Kostamon mietteet heti taistelun tauottua, onko jo palo päästä ensi vuonna Mansaarelle uudelleen?
– Jos viime vuonna pit kuukaus miettii kotona, että lähetäänkö uudelleen tänne, niin nyt oli eri tilanne. Heti kun sai kisan jälkeen kypärän päästä poikkee, niin tuntu että ens vuonna uudelleen, sen verran rupes ajo maistumaan.
Kevään menestys North West 200 -kisassa näkyi myös vastaanotossa ja kohtelussa Mansaarella.
– Kyllä sekä järjestäjien että katsojien vastaanotto ja kiinnostus olivat nyt ihan eri luokkaa. Sitä kyseltiin paljon, että mistä ihmeestä sie oot tullu, eihän Suomesta tuu muita kuin ralli- ja formulakuskeja.
Mansaaren jälkeen seuraava koitos on kotimaisemissa ajettava Imatranajo heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna.
– Kalusto on Imatraa ajatellen selvästi viime vuotta paremmassa iskussa. Joka paikassa missä on tänä vuonna ajettu, on oltu monta sekuntii noppeempia. Ja uus kisapeli tullookin nyt vasta ensmäistä kertoo Suomeen, ei oo vielä ehtinyt siellä käydä tätä ennen. Eli kyllä Imatralle lähdetään puolustamaan viime kauden saavutuksia eli neljää voittoa. Nähdään Imatralla!
Teksti: Erno Kostamon tiedotus, kuvat: Erno Kostamon kotialbumi