-Ihan on niinsanotusti miehekäs paikka. Eka kierros oli suoraan sanoen aika hirvittävä kokemus, toteaa Erno Kostamo Mansaaren TT:n ensimmäisen harjoituspäivän päätteeksi.
Kunhan keltainen lehdistö kuulee Erno Kostamon Mansaaren TT:n ensimmäisestä harjoituspäivästä, niin pian saamme lukea iltapäivälehtien lööpeistä, että ”veri roiskui suomalaiskuljettajan ajaessa maailman vaarallisimmalla kilparadalla”. Tavoitimme Kostamon maanantai-iltana, kun takana oli ensimmäisen treenipäivän viisi harjoituskierrosta Mansaaren 60-kilometrisellä katuradalla. Ensimmäisen päivän kokemuksen radasta Kostamo tiivisti ytimekkäästi yhteen lauseeseen: ”kivekset roikkuu nyt vähän alempana”.
-Jos täällä ajettais vaan yks kierros per vuosi, niin en tulis toista kertaa. Niin hirvittävä kokemus se oli, vaikka ensimmäisellä kierroksella rata ajettiin ympäri Mansaaren konkarin Richard ”Milky” Quaylen johdolla ns. Speed Control Lap -kierroksena. Vanha konkari veti kyllä hyvää kyytiä, ihan sai töitä tehä että pysy perässä.
Kostamo sanoi suoraan, että hän luuli tietävänsä jotain katuradalla kilpailemisesta, mutta ajaessa huomasi ettei lopulta tiennytkään etukäteen juuri mitään, niin speciaali rata on kyseessä.
– North Westit, Macaot ja tuommoset kun on käyty, niin sitä ajatteli ettei ihan hirveesti enää mikkään hetkauta, mutta kun ekalta kierrokselta tuli niin oli että ei helevetti!
Quaylen opastaman kierroksen jälkeen seuraava yksin ajettu kierros tuntui heti paremmalta, ja kolmannella kierroksella Kostamo sanoo jo alkaneensa nauttimaan radasta.
-Siinä Speed Control Lapilla Milkyn perässä ajaessa pyörä oli hirveen kova, tuntui joka mutkassa että menet seinään tai pihalle.
Kostamo sanoi tajunneensa vasta sen kierroksen jälkeen, mitä kokeneet ajajakonkarit ja pitkän linjan mekaanikot tarkoittivat sanoessaan, että se ensimmäinen kierros on kaikkein paskin. Vaikka kyseessä oli Kostamon ensimmäiset kierrokset moottoripyörällä kyseisellä radalla, niin harjotuskierroksia autolla on kertynyt jo noin sata.
-Hyvin huomas että muistan täysin radan ulkoa. Kotiläksyt on tehty oikein, sen takia ei tule oho-tilanteita.
Mutta miksi niitä oho-tilanteita sitten kuitenkin tulee, jos rata on tuttu?
-Täällä on tasan kolme mutkaa mihin mennään aikaseen sissään samalla tapaa kuin moottoriradalla, kaikkiin muihin 261 mutkaan mennään sisään myöhäseen. Nyt osaan jo mennä riittävän myöhään ehkä 50 prosenttiin mutkista, mutta muihin meen vielä liian aikaseen. Se on tyypillinen ensikertalaisen ongelma ja se tuopi niitä oho-tilanteita. Hirvee hinku mennä aikaseen, ettei vaan mee leveeksi. Nyt jo heti muistaa kun tulee oho-paikka, niin seuraavalla kierroksella muistaa että tuohon ei muuten mennä aikaseen sisään. On opettelua koko aika.
Kokemus on tällä radalla valttia, ja Kostamo oli pyöritellyt päätään lukiessaan käsiohjelmasta että McGuinnesilla on tähän mennessä takanaan Mansaarella jo 104 kisastarttia. Se tarkoittaa melkoista määrää kierroksia enemmän kuin ne viisi, jotka Kostamolla on tällä hetkellä takanaan. Jos Erno Kostamon kaksiviikkoinen saarella menee odotetusti, niin viitenä harjoituspäivänä kierroksia tulee viisi per päivä, superbiken kilpailulähdöissä tulee 12 kierrosta lisää ja superstockissa kuusi kierrosta, eli kokonaissaldoksi tulee 43 kierrosta. Mutta vauhtiero kärkiukkoihin ei silti ole niin suuri kuin suomalaispilotti etukäteen odotti.
-Luulin että kärkiukot kun tulee ohi etten näe niistä kuin vilauksen kun pakenevat horisonttiin, mutta ihan vähän pääsin niitä seuraamaankin ja poimimaan linjoja, ja sain niiltä myös lisävauhtia. Mutta hattu piästä niille jotka Top20-sijoituksille ajelee, ne menevät oikeesti kovaa.
Vuoden 2023 Mansaaren TT on vasta aluillaan, ja Kostamo sanookin ettei ensimmäisen harjoituspäivän perusteella kannata tehdä liian suuria johtopäätöksiä. Pyörän säätöjä haetaan paremmiksi, North Westin jäljiltä jousitus oli aivan liian kova. Rengaspuolella noudatetaan rengastoimittaja Metzelerin suosituksia, kun omaa kokemusta ei vielä ole.
Yksi odottamatonkin tilanne tämän päivän harjoituskierroksiin mahtui.
-Siinä bungalowin jälkeen, oisko ollut vajjaa kolmesattoo vauhti kuutosella, niin lintunen tirpahti keulaan.
Jälkeenpäin varikolla otettujen kuvien perusteella linnusta ei juuri mitään jäänyt jäljelle, paitsi sen verran verijälkiä että se keltaisen lehdistön otsikko roiskuvasta verestä olisi mahdollinen. Onneksi pyörä eikä kuljettaja kärsineet vahinkoja, joten huomenna on hyvä jatkaa harjoituksia noin klo 18 Suomen aikaa.
Jos haluaa seurata Mansaaren TT:n tapahtumia livenä, onnistuu se hankkimalla 26,99 euron hintainen ”livepassi”: