Erno Kostamon urakka Macaon Guia Circuit -katuradalla on alkanut harjoitusten ja ensimmäisten aika-ajojen merkeissä.
Macaon GP:n ensimmäisissä harjoituksissa kuljettajien menoa hidastivat radalla tapahtuneet kaatumiset ja lisäksi Kostamon pyörän transponder ei toiminut, joten virallista kierrosaikaa hänelle ei saatu.
Torstaina ajetuissa ensimmäisissä aika-ajoissa transponder toimi ja Kostamo kellotti 17. nopeimman ajan. Yhdeksi maailman vaativimmiksi luokitellulla katuradalla radan oppiminen vie aikansa ja Kostamokin varmasti lähestyy kärkeä kunhan kierroksia viikonlopun mittaan tulee lisää.
Huomiotavaa on, että esimerkiksi Mansaarella voittoihinkin yltänyt Gary Johnson ylsi hänkin vasta viidenteen sijaan ja elävä legenda John Mc Guinness oli ensimmäisten aika-ajojen tulosluettelossa sijalla yhdeksän. Kolmen kärjen muodostivat kuljettajat Peter Hickman, Michael Rutter ja Danny Webb.
Macaon GP on ajettu vuodesta 1954 alkaen. Pääluokkana on F3-autot, mutta sen rinnalla ajetaan niin vakioautojen, moottoripyörien kuin GT-autojenkin kilpailulähdöt. 6120 metrin pituista Guia Circuitia pidetään yleisesti yhtenä maailman vaativimmista ja samalla vaarallisimmista katuradoista. Suomalaisista moottoripyörien kilpailulähtöön on aikaisemmin osallistunut vain Eero Hyvärinen vuonna 1985.
Kostamolle Macaon Grand Prixiin osallistuminen merkitsee unelman täyttymistä.
– Kyseessähän on yksi neljästä suuresta katuratakilpailusta, joista muut ovat Mansaaren TT, Ulster GP ja North West 200. Vuonna 2007 Ajo Motorsportin piikillä Espanjan sarjassa ajaessani ajattelin olevani urani huipulla, enkä olisi tuolloin koskaan uskonut Macaossa kilpailevani. Siitä on nyt 11 vuotta, ja matkalle mahtuu yksi lopettamispäätöskin, joten on upeaa nähdä, että ura menee yhä eteenpäin, Kostamo hehkuttaa.