Kenellekään Radio Rockin korporaatiota kuuntelevalle ei varmaankaan ole jäänyt epäselväksi, että Harri Moisio on ajanut syksyllä prätkäkortin. Mieheltä puuttuu kuitenkin moottoripyörä. Tietoakaan eri pyöristä ei juuri ole. Mikä olisikaan parempi tapa korjata asia kuin erilaisiin pyöriin MP-messuilla tutustuminen?
– Kokemukset prätkistä rajoittuvat autokouluun, jossa ajoin Kawasaki ER-6:lla, Harri kuvailee.
– Tällaiselle tietämättömälle ensimmäinen pyörä, joka tulee mieleen, on Harley-Davidson, joten sellaista olen miettinyt.
Pikaisen mielikuvatiedustelun perusteella tutustuttaviksi malleiksi valikoituivat Harley-Davidson Forty-Eight, Indian Scout, Yamaha XJR 1300, Ducati Scrambler ja Triumph Street Triple. Mallit ovat tarkoituksella keskenään varsin erilaisia, jotta moottoripyöräilystä saataisiin esiteltyä mahdollisimman laaja kattaus, Harrin omien ajatusten pohjalta tosin.
– On tosi mukavaa päästä prätkämessuille. Olen itse asiassa täällä ensimmäistä kertaa, ja tämähän on vähän kuin karkkikauppassa olisi, mutta ilman rahaa, Harri naureskelee aloittaessamme kierrosta.
Harley-Davidson löytyi H-DCF:n osastolta. Kerho täyttää tänä vuonna 35 vuotta, ja jäsenille tarkoitetun arvonnan palkintona on Thirty-Fiveksi uudelleen brändätty Nelikasi, johon saimme tutustua.
– Kyllähän tämä on hieno, juuri tällaista ekana mietinkin, Harri juttelee. Pieni tankki ja matkatavaroiden kuljettamisen vaikeus jää kuitenkin mietityttämään.
Seuraavana vuorossa on Indianin kuuma uutuus kaudelle 2015, Scout.
– Ai vitsi, tää on makee! Pahuksen tyylikäs pyörä, tämä tekee todellakin vaikutuksen, toteaa Harri lumoutuneena. Mies innostuu pyörästä jopa niin paljon, että pyytää siitä tarjouksen.
Perinteisen japsimuskelin lippua kannatteleva XJR 1300 ei saa Harria innostumaan.
– Tämäkin on aika makea, muttei kuitenkaan ehkä se mun juttu. Ajoasento tuntuu kuitenkin tutulta, toistaiseksi tämä on lähinnä autokoulun Kawaa, Harri pohtii.
Myös Ducati Scrambleriin Harri syttyy hitaasti. Ensin mies on epäileväinen, mutta hetken pyörimisen ja hämmästelyn jälkeen pyörän pointti valkenee.
– Nyt kun Scrambleria on hetken katsonut, niin onhan tämä tosi hienon näköinen. Ja tosi kevytkin aiempiin verrattuna, Harri pohtii.
Seuraavaksi tarkastelussa on Triumph Street Triple. Hetki kättelyssä tulee selväksi, etteivät streetfighterit ole Harrin juttu, eikä mies juuri innostu Trumpasta.
Alun perin valikoitujen pyörien lisäksi päätimme vielä Harrin reaktioiden perusteella käydä katsomassa Moto Guzzin V7 II –mallit. V7 II Stone onkin erittäin mieluinen pyörä.
– Tosi hieno vehje, tässä on hienoa fiilistä! Ja mitä, maksaako tämä vain vajaat 11 tuhatta? ihmettelee Harri silmät loistaen.
Kierroksen jälkeen Harri on silminnähden tyytyväinen. Miehen katsontakanta on avartunut selvästi.
– Ei tällainen moottoripyöristä tietämätön osaa ajatella, kuinka paljon vaihtoehtoja voikaan olla. Kyllä silmäni ovat avautuneet, Harri toteaa.
Kierroksen päätteeksi mieluisin pyörä on Indian Scout, johon Harri syttyi saman tien. Miinuspuolia on vain yksi.
– Tietenkin eniten sytyttävä pyörä on se kallein. Mutta on se vaan pirun hieno pyörä, siitä ei pääse mihinkään, sanoo Harri mietteliäänä. Myös Moto Guzzi herättää selviä omistushaluja.
– Uusi, tyylikäs pyörä, ja hintakin on kohtuullinen. Ja onhan Moto Guzzin merkissä hohtoa. Se onkin jännä juttu, Harley-Davidsonin lisäksi Moto Guzzi on toinen merkki, joka on jäänyt mieleeni jo ennen kuin kiinnostuin moottoripyöristä, Harri pohtii.
Minkä pyörän Harri lopulta valitsee? Sen saanee parhaiten selville kuuntelemalla Radio Rockin Korporaatiota!