Kevätaurinko paistaa ja teiden varsilla näkyy yhä enemmän moottoripyöriä – ajokausi on selvästi käynnistymässä. Myös Kittilä–Hanko-projekti etenee, vaikka ennen tien päälle lähtöä on vielä muutamia tärkeitä hommia tehtävänä. Tässä blogipäivityksessä kurkistetaan pyörän huoltoon, ajokauden suunnitelmiin ja tuleviin tapahtumiin – sekä esitellään uusia upeita yhteistyökumppaneita!
Kevät on jo pitkällä, ja moottoripyöriä tulee päivittäin vastaan. Kuume päästä ajamaan kasvaa, mutta ennen tien päälle suuntaamista on vielä muutamia pikkujuttuja hoidettavana – kuten pyörän rekisteröinti ja kaasuttimen säätö.
Ensimmäinen ajo tapahtui jo muutama viikko sitten, kuten viimeisimmästä Kittilä–Hanko-videosta YouTuben puolella näkyy. Kaasutin kuitenkin kaipaa vielä säätöä ja tarkistuksia. Todennäköisesti kyseessä on imuvuoto, sillä kone alkaa lämmetessään “lyömään takaisin” kaasariin eikä jaksa käydä kunnolla. Seuraavaksi siis luvassa imuvuotojen metsästystä ja kaasuttimen hienosäätöä, jotta kaikki toimii moitteettomasti.
Pyörä ei ole vielä rekisteröity Suomeen, vaikka tullit on jo maksettu ja paperit löytyvät aina Kalifornian ajoilta asti. Rekisteröintiprosessin ei pitäisi olla kummoinen juttu, ja tavoitteena on päästä virallisesti tielle toukokuun alussa. Samaan aikaan, 3.–4.5.2025, järjestetään Kuopion moottoripyöränäyttely, jossa myös tämä pyörä on nähtävillä.
Ennen varsinaista Kittilä–Hanko-ajoa suunnitelmissa on ajella mahdollisimman paljon, jotta mahdolliset seisomisen aiheuttamat viat saadaan esiin ja korjattua. Saattaa myös olla, että minut ja pyörä nähdään Tervolanhovin Poker Run -tapahtumassa 7.6.2025. Samalla järjestetään hyväntekeväisyysajo ja Corvette Meet – eli tarjolla on paljon nähtävää ja koettavaa! Tästä lisää pian.
Hieno uutinen on myös se, että saimme uuden yhteistyökumppanin: FinFonic, joka valmistaa suomalaisia yksilöllisiä kuulonsuojaimia. Kuulon suojaaminen on moottoripyöräilijälle todella tärkeää etenkin pitkillä matkoilla. Lisäksi mukana projektia tukemassa ovat Tempur ja 4M Suomi Oy – näistä yhteistyökuvioista tulossa lisää seuraavissa blogeissa.
Kesän suunnitelmat Kittilä–Hanko-projektin osalta ovat jo pitkällä. Tällä hetkellä kartoitan reittiä ja mahdollisia yöpymispaikkoja. Päivittäinen ajomatka tulee olemaan noin 600 km, ja haaveena on ajaa matkan aikana myös niin sanottu rautaperse, eli 1600 km vuorokaudessa. Se mahdollistaisi muutaman lisäyön pohjoisessa. Päivitän reittisuunnitelmia ja muita kuulumisia tänne blogiin pitkin kevättä!
-Ville
Jos tykkäät seurata moottoripyöräilyä, pitkiä projekteja ja pientä säätöä autotallissa, niin pistä tämä blogi seurantaan ja nappaa myös YouTube-kanava tilaukseen – lisää on nimittäin luvassa pian!