Vaikka monet odottivat Peter Hickmanilta pelkkiä voittoja Imatranajoista, niin britti itse noudatti omaa kaavaansa opetellen maltilla rataa ja parantaen vauhtia koko ajan.
Katuratakilpailuissa pitää kunnioittaa rataa ja kanssakilpailijoita. Suomalaisässä Erno Kostamo jaksaa toistuvasti muistuttaa, että vaikka yleisö esimerkiksi jännittää aika-ajojen tuloksia katsomossa, niin kuljettajat itse ottavat ne pelkkinä harjoituksina ja tavoittelevat mahdollisimman ehjää omaa suoritusta. Kellon käytyä nolliin nähdään kenen suoritus on paras, mutta radalla omaa suoritusta ei verrata kanssakilpailijoihin. Osittain sama pätee myös kilpailulähdöissä.
Erityisesti tämä korostuu silloin, kun kuljettaja ajaa itselleen uudella radalla. Rataan tutustuminen vie aikaa, vauhtia on nostettava maltilla, eikä se saa häiritä jos ei heti ole ykkösenä tulosluetteloissa. Juuri näin toimi maailman ykköskaturatakuljettaja Peter Hickman Imatranajoissa 2023.
36-vuotias Hickman on ratamoottoripyöräilyssä ajanut brittien Superbike-sarjaa vuodesta 2006 alkaen ja käynyt kokeilemassa siipiään viime vuonna kuuden kisan verran myös Superbiken MM-sarjassa. Absoluuttinen vauhti on siis varmasti aivan huipputasoa.
Mansaaaren TT-debyyttinsä hän teki 2014, jolloin tuloksena oli ensikertalaisten kaikkien aikojen nopein kierrosaika 60-kilometrisellä katuradalla. Keskinopeus oli yli 129 mailia tunnissa. Brittikuljettajan kärsivällisyydestä kertoo se, että ensimmäisen TT-voittonsa hän ajoi vasta viidentenä vuotena, kaudella 2018. Nyt voittoja on jo yhteensä 13 ja podiumsijoituksia 16. TT:n lisäksi hän on voittanut mm. kolme kertaa Macaon GP:n, jossa Erno Kostamo viime vuonna otti ensimmäisen voittonsa. Hickmanilla katuratakisat ovat tulleet osittain verenperintönä, sillä isä Dave on mm. Manx GP:n (joka ajetaan samalla radalla kuin Mansaaren TT) voittaja ja osallistui urallaan kaksi kertaa myös Mansaaren TT:hen.
Kun Peter Hickman saapui tänä vuonna ensimmäistä kertaa Imatranajoihin, niin mies sysäsi kohteliaasti ennakkosuosikin paineet Erno Kostamolle, olihan kyseessä Kostamon kotirata. Hickman jaksoi jatkuvista sateista huolimatta hymyillä, oli koko ajan ystävällinen ja aina riitti aikaa yhteiskuviin sekä muiden kuljettajien että yleisön kanssa. Harjoituksissa ja aika-ajoissa hän lähti kärsivällisesti opettelemaan rataa. Superbiken ensimmäisissä aika-ajoissa tuloksena oli kahdeksas sija ja Supersporteissa yhtä pykälää parempi. Koko viikonloppu sujui nousujohteisesti, kun IRRC Superbiken ensimmäisessä kilpailussa Hickman ajoi neljänneksi ja kakkoskisassa sekä King of Imatra -kilpailussa kakkoseksi heti Kostamon jälkeen. Sekä Superbikessa että Supersporteissa kilpaillut Hickman nousi palkintopallille yhteensä neljä kertaa.
Kilpailujen tuoksinassa maailman ykköstähden ehtivät radalla ohittaa Kostamon lisäksi myös mm. Eemeli Lahti, Magnus Collin ja Ville Valtonen. Ja jos mukaan otetaan Supersport-luokka, niin lista kasvaa entisestään. Vaikka Peter Hickman jäi Imatralla ilman voittoa, niin hymy leveni viikonlopun edetessä koko ajan ja sunnuntai-iltana palkintojenjaossa nähtiin onnellinen ja vapautunut britti. Hän totesi silloin keskustellessamme, että yritti King of Imatra -kisassa roikkua Kostamon vauhdissa, mutta lopulta riski samaa vauhtia ajamiseen, saatikka ohitukseen, olisi ollut liian suuri, ja hänen oli viisainta antaa Ernon mennä ja tyytyä itse kakkossijaan. Juuri tässä piilee Hickmanin suuruus, kilpailusuorituksen aikanakin käytetään järkeä, arvioidaan riskit ja ajetaan sitä nopeutta mitä järkevällä riskillä voidaan ajaa. Jos joku muu menee kovempaa, niin sillä ei ole väliä. Se on myös syy siihen, että 13-kertainen TT-voittaja yhä on hengissä ja kilpailee huipputasolla. Ja ensi vuonna Imatralla hän on taas pari pykälää nopeampi ja vaikeampi voitettava.
Janne Huhtala
prätkäjätkä
Bike