Kommentti: Bonuskäytäntö muuttuu – jippii – vai meneeköhän se ihan noin?

Aikaisemmin yhtiön vaihdoksessa bonukset ”siirrettiin” yhtiöstä toiseen. Tämä kuitenkin johti lainlaatijoiden mukaan siihen, että vakuutusyhtiöt saivat toisiltaan perusteetonta tietoa asiakkaan vahinkohistoriasta.

Nyt siirrytään ajoneuvokohtaisesta bonuksesta henkilökohtaiseen. Ilahduttavaa on, että vähemmän onnettomuuksia ajava kuljettaja saa ilmeisesti kaikkiin moottoripyöriinsä erinomaiset bonukset. Toisaalta kuljettaja, joka konttaa alvariinsa, maksaa korkeampaa vakuutusmaksua kaikkien ajoneuvojensa kohdalla. Moni huutaa tässä kohtaa hip hurraa. Minä olisin skeptisempi. 

 

Itselläni on ollut tänä kesänä ajossa moottoripyörä, jossa on seurantalaite. Kaikki joilla on ollut tarvittavat tunnukset, ovat voineet seurata kyseisen prätkän menoa kartalta ja saaneet samalla reaaliajassa ajoneuvon nopeustiedon. Reitti ja ajetut kilometrit ovat jääneet nettisivun muistiin. Nopeustieto ei ole jäänyt muistiin, mutta senkin saisi, jos ohjelmiston toimittaja muuttaisi ohjelmaa muutaman bitin verran. 

 

Tästä sitten siirrytäänkin sujuvasti takaisin bonuksiin. Väitän, että vakuutusyhtiöt antavat tulevaisuudessa sinulle alkajaisiksi täydet bonukset, jos suostut siihen, että moottoripyörääsi asennetaan samanlainen tupakka-askin kokoinen seurantalaite.

 

Vakuutusyhtiö seuraa ajotapaasi ja rukkaa tarvittaessa bonuksia pienemmäksi sen perusteella. Itse ajan pääsääntöisesti melko maltillisesti. Tähän ikään mennessä sakot ja ajokortin menetykset ovat opettaneet nöyrempään käytökseen. Mutta silti on joskus autiolla mutkatiellä hieman kokeiltava venttiilin nousua, eli hiukan annettava pelille happea. Entä jos vakuutusyhtiöllä onkin käytössä ”hälytysraja” ja tuolloin kellot alkavat soida? Seuraavalla viikolla kotiin saapuu kirje, joka alkaa sanoilla: 

“Olemme havainneet, että olette ajotapanne mukaan riskikuljettaja. Tulemme pudottamaan bonuksenne 70 prosentista 20 prosenttiin.” 

 

Hienoa. Nyt te kaikki propellihatut mietitte, että laitanpa seurantalaitteen folioon. Tuolloin GPS ei toimi. Totta. Käytössäni olleessa pyörässä seurantalaitteelle on otettu tieto myös moottorin sytytysvirralta. Mobiilidata lähettää järjestelmälle tiedon, että moottori on käynnissä, joten vakuutusyhtiö voi helposti tulkita järjestelmän olevan manipuloitu. Te siellä takarivissä, ette usko vai? Tiaisen Karilla on vuokra- ja safaripyöriä Espanjassa. Siellä ei ole juuri myönnetty varkausvakuutuksia moottoripyöriin. Riski on liian suuri. Nyt hän sai vakuutettua kaksi Husqvarnaa.  Seuraavana päivänä pajan ovelle ilmaantui asentaja. Hän asensi näihin kahteen moottoripyörään seurantalaitteet. Nyt vakuutusyhtiö löytää pyörät, jos ne varastetaan. Mutta arvailla voi, mitä muuta tietoa he keräävät järjestelmästä.

 

 

 

Uusin numero