Sarjaa hallinnoivan Dornan toimitusjohtaja Carmelo Ezpeletasta, kansainvälisen moottoriliiton FIM:n Ignacio Vernedasta, tallien yhdistyksen IRTA:n Herve Poncharalista ja valmistajien yhdistyksen MSMA:n Takanao Tsubouchista koostuva GP-komissio linjaa lausunnossaan, että siivet kielletään vuodesta 2017 lähtien, mutta ne sallitaan edelleen kuluvan kauden loppuun.
Samainen komissio on jo ehtinyt kieltää siipien käytön sarjan kahdessa pienimmässä luokassa. Moto2:n osalta panna astui voimaan heti kauden avanneen Qatarin GP:n yhteydessä ja Moto3:ssa ne kiellettiin myöhemmin keväällä.
Ducati palautti pitkään syrjässä olleet siivet kuninkuusluokkaan kaudella 2015 ja sen jälkeen näitä rumiluksia on nähty myös mm. Yamahan ja Hondan pyörissä.
Hondan Marc Marquez ajoi yhdessä vaiheessa pyörällä, jonka etukatteiden molemmille puolille oli kiinnitetty parhaimmillaan tai pahimmillaan kolme, joskin kooltaan Ducatiin verrattuna varsin pientä siivekettä.
Moni MotoGP-luokan kuljettaja pitää siipiä turvallisuusriskinä. Erityisen rankasti niitä on arvostellut Marquezin tallikaveri Dani Pedrosa.
– Teemme monilla osa-alueilla töitä turvallisuuden eteen ja sitten pyöriin pistetään tällaisia ”veitsiä”. Eihän siinä ole mitään järkeä, että töitä tehdään lujasti turvallisuuden parantamiseksi ja samalla sitä työtä tuhotaan tällä tavalla, Pedrosa tuhahti taannoin.