Tehokkaaammista malleista kopioitua tekniikkaa ja enemmän ison pyörän tuntua ajamiseen. Näillä aseilla uusi Yamaha MT-125 aikoo vallata yhä suuremman osuuden kasvavista piikkimarkkinoista.
Vuonna 2014 esitelty Yamaha MT-125 uudistuu perusteellisesti kaudelle 2020. Kun runko, moottori ja ajoergonomia pannaan uusiksi, on perusteltua puhua kokonaan uudesta mallista.
125-luokassa ei voida isompien kokoluokkien tapaan mässäillä aikaisempaa korkeammilla hevosvoimalukemilla, sillä A1-korttiluokka rajoittaa tehon maksimissaan 15 hevosvoimaan. Se saatiin irti jo aikaisemman mallin moottorista. Ratkaisu on silti löytynyt hakemalla mallia markkinoiden tehokkaimmista moottoreista. Niissä on siirrytty muuttuvaan venttiilinajoitukseen, osittain kiristyneiden päästövaatimusten takia. Saman tekniikan Yamaha on ottanut käyttöön ensimmäisenä valmistajana myös 125-kuutioisten luokassa.
Koeajon perusteella ratkaisu on onnistunut, sillä alle 7400 kierroksella miedompi nokka tarjoaa vahvempaa vääntöä, kun taas korkeammilla kierroksilla nokan suurempi nosto mahdollistaa tehokäyrän pysymisen yhä pidempään maksimitehon tuntumassa. Tuloksena on tuplahyöty; välitystä on voitu tihentää ja kiihtyvyys on parantunut, mutta korkeampi maksimikierrosluku tarjoaa samanaikaisesti suuremman huippunopeuden. Vanhaan malliin verrattuna suurin ero on parantuneen keskialueen voiman ansiosta vähempi vaihteiden vaihtamisen tarve, joten ajo on sujuvampaa ja vaivattomampaa.
Muutkin muutokset ovat samoja, joita isommissa malleissa yleisesti käytetään suorituskyvyn parantamiseen. Airboxin kokoa on kasvatettu 2,9 litrasta peräti 5,5 litraan. Ruiskurungon kokoa on kasvatettu 28 millistä 30 milliin. Venttiilit ovat sekä imu- että pakopuolella millin suuremmat. Kuljettaja havaitsee muutokset paitsi suorituskyvyssä, myös selkeämmin kuuluvana karkeana imuäänenä. Muutosten jälkeen moottorin polttoainetalous on parantunut viidellä prosentilla. Koeajon keskikulutukseksi tuli ajotietokoneen mukaan 2,4 litraa sadalla, mikä on hämmästyttävän alhainen lukema. En muista että millään 125-kuutioisella olisi päästy aikaisemmin lähellekään vastaavia lukemia.
Ulkoisesti suurin muutos on maskin ja ajovalojen uudelleen muotoilu. Kaksi viirumaista ajovaloa nuorentavat pyörän olemusta selvästi. Takarenkaan leveyttä on kasvatettu kymmenellä millillä 140-milliseksi. Tankki on lyhyempi ja ohjaustanko selvästi leveämpi. Ajoasento on nyt selvästi lähempänä MT-09 -mallia. 810 millin istuinkorkeuden ansiosta pyörä tuntuu juuri sopivan kokoiselta vielä 180-senttiselle kuljettajalle.
Valmistajan mukaan uudessa MT-125:ssa yhdistyy streetfighterin ulkonäkö ja supersportin tekniikka. Sukulaisuussuhde isompiin MT-malleihin on nyt läheisempi, mikä ei varmasti haittaa 16-vuotiaita ostajakandidaatteja. Tässä ensitunnelmia MT-125 -koeajosta, koeajoraportti kokonaisuudessaan julkaistaan tammikuussa Biken numerossa 2/2020.
Yamaha MT-125
Moottori: yksisylinterinen nelitahtimoottori, 124,7cc
Teho: 15 hv / 9000 r/min
Vääntö: 11,5 Nm / 8000 r/min
Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1325 mm
Istuinkorkeus: 810 milliä
Paino tankattuna: 140 kg
Tankin tilavuus: 10 litraa
Hinta: 5475 €
Lue myös: