Triumph on Euro5-päivityksen yhteydessä onnistunut taikomaan Street Triplen moottorin keskialueelle selvästi lisää tehoa ja vääntöä. Kun vakiovarustukseen on samalla lisätty kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin, sopivat ominaisuudet aiempaa selvästi paremmin myös rata-ajoon.
Maineensa Street Triple on luonut 675-kuutioisella rivikolmoskoneella, jota siinä käytettiin ensimmäiset kymmenen vuotta. Vuonna 2017 moottorin iskutilavuus kasvatettiin 765 kuutiosenttimetriin. Monelta motoristilta saattoi jäädä huomaamatta tämä kahden kahden numeron paikkojen vaihto mallimerkinnässä. Kaudeksi 2020 Street Triplen 765-moottori päivitetään täyttämään Euro5-vaatimukset. Koska Triumph on toimittanut tämän kauden alusta lähtien Street Triple 765:n moottorin pohjalta kehitetyt voimanlähteet MotoGP-sarjan Moto2-luokkaan, tuo brittivalmistaja samalla tämän kehitystyön tuloksia myös katumotoristien saataville.
-Uuden Street Triple RS:n moottori on 90-prosenttisesti sama kuin Moto2-luokan moottori, sanoo Triumphin pääinsinööri Stuart Wood.
Koeajo aloitetaan maantielenkillä. Street Triple tuntuu satulaan istuttaessa kaikin puolin tutulta. Istuinkorkeus ja ajoasento ovat ennallaan, ja hyvä niin. Lyhyen lämmityskäytön jälkeen suunnataan Cartagenan moottoriradan varikolta kohti espanjalaisia mutkateitä. Ykkönen-kaasua, kakkonen-kaasua, kolmonen-kaasua… Välitykset ovat lyhyet. Erityisesti ykkös- ja kakkosvaihteen välitykset ovat niin lyhyet, että kuljettaja saa olla tarkkana kaasun kanssa pitääkseen eturenkaan maassa.
Suorituskyky tuntuu suoraviivaisemmalta kuin aikaisemmin. Syy paljastuu vääntökäyrää tutkimalla. Aiemmin käyrässä oli 5000 kierroksen kohdalla selvä ”päästökuoppa”, joka on nyt päivityksen yhteydessä saatu hierottua suoraksi. Moottorin huipputeho on sama 123 hevosvoimaa kuin aikaisemmin, mutta keskialueelle on saatu sekä tehoa että vääntöä peräti yhdeksän prosenttia lisää. Vaikka tämä muutos on siis tullut vain pienelle päästökuopan alueelle, huomaa eron ajossa selvästi. Onhan mainittu kierrosluku juuri sellainen, jolla moottoria yleisesti käytetään katuajossa. Vääntöä moottorissa on nyt kaksi newtonmetriä aiempaa enemmän. Suurempi muutos on kuitenkin se, että väännön maksimilukema saadaan nyt lähes 1500 kierrosta alemmalla pyörimisnopeudella. Katuajoon muutos tuo lisää vaivattomuutta ja käytännön suorituskykyä.
Lievästi eteen nojaava ajoasento sopii mutkatieajeluun mainiosti. Polviote on kapeahko. Ohjaustangon päihin siirretyt peilit vaativat hetken totuttelun, jotta katse nopealla vilkaisulla osuu niihin. Ajovalon päällä oleva ilmanohjain vähentää mukavasti ajoviiman rintaan kohdistamaa painetta. Pirellin uusimman sukupolven Diablo Supercorsa SP V3 -renkaiden pito ja ajotuntuma saavat suun leveään hymyyn. Miellyttävä yksityiskohta on automaattisesti sammuvat suuntavilkut. Tehokkaat Brembo M50 -etujarrut yhdistettynä huomaamattomasti toimivaan jousitukseen saavat kuljettajan unohtamaan pyörän ominaisuuksien arvioinnin; ajaessa miettii vain seuraavaa mutkaa ja ajolinjoja.
Maantieajossa häiritsee oikeastaan vain yksi asia. Kierroslukumittarin luettavuus on todella heikko. Mittariston grafiikka on uusittu ja kuljettajan valittavissa on neljä eri tyyli- ja yhtä monta värivaihtoehtoa. Kaikki neljä tyylivaihtoehtoa ovat kuitenkin hyvin lähellä toisiaan: kierroslukupalkki kasvaa aaltomaisesti keskellä olevan nopeusnäytön molemmille puolille. Nopealla vilkaisulla kierrosluvusta ei saa mitään käsitystä. Itse asiassa ihmettelin ensimmäiselle kahvitauolle asti onko mittaristossa kierroslukunäyttöä lainkaan, niin hämäävästi se on upotettu mittariin.
On aika palata maantieltä varikolle ja pienen lounastauon jälkeen siirtyä koeajon toiseen osioon Cartagenan moottoriradalle. Radalle päästetään vain viisi toimittajaa kerrallaan ja homman kruunaa se, että ajolinjoja ovat näyttämässä rata-ajon MM-, katurata- ja brittisarjoja seuraaville tutut nimet Gary Johnson, Taylor Mackenzie, Joe Akroyd, Dan Linfoot ja Billy McConnell. Sopiiko uusi Street Triple RS radalle niin hyvin kuin tehtaan edustajat ennen koeajoa hehkuttivat? Kuuden sivun kattava koeajoraportti luettavissa uudesta Biken 10/2019 lehdestä. Jos et ole tilaaja, hae omasi lehtipisteestä.
Triumph Street Triple RS
MOOTTORI
nestejäähdytteinen kolmisylinterinen rivimoottori, 4 venttiiliä/sylinteri, märkä monilevyinen kytkin/luistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Poraus x isku 77,99 x 53,4 mm
Iskutilavuus 765 cm³
Puristussuhde 12,54:1
Suurin teho 90,5 kW (123 hv) / 11 750 r/min
Suurin vääntö 79 Nm / 9350 r/min
Akseliväli 1405 mm
Istuinkorkeus 825 mm
Kuivapaino 166 kg
Polttoainesäiliö 17,4 litraa.
Hinta: 15 750 €
Takuu 2 vuotta