On kirkas ja aurinkoinen kevätsää, kun istuudun uuden T120 Blackin satulaan. Edessäni kiemurtelee pieni portugalilainen maantie. Allani oleva pyörä on uuden Bonneville-perheen perusmalli. Malliperheen kehitykseen on satsattu lähes neljä vuotta. Muut tähän mennessä julkistetut versiot ovat aloittelijamalli Street Twin sekä sporttinen Thruxton. Satula on sopivan pehmeä ja olot ovat mukavat. Ohjaustanko on korkeahko ja taaksepäin kallistettu. Lämpökahvat ovat vakiona.
Klassiseen kehtorunkoon asennettu uusi 1 200-kuutioinen moottori on nestejäähdytteinen ja optimoitu tarjoamaan vääntöä laajalla kierrosalueella. Huippuvääntö, 105 newtonmetriä, irtoaa jo 3100 kierroksella, mikä lupailee vaivatonta ajamisen riemua. 79 hepan huipputeho irtoaa 6550 kierroksella.
Akseliväli tuntuu pitkältä, mikä yhdessä pätevien iskareiden ja 18-tuumaisen eturenkaan kanssa tarjoaa turvalliset ajo-ominaisuudet. Tie on paikoin erittäin heikossa kunnossa, mutta töyssyt eivät puuduta selkääni eikä keinuminen nostata matkapahoinvointia.
Moottorin äänen tunnistaa välittömästi englantilaiseksi rivikakkoseksi. Triumph on varmasti käyttänyt jokusen tunnin klassisten kapeiden äänenvaimentimien hiomiseen asianmukaisten soundien luomiseksi. Vaihteisto on kevytkäyttöinen ja tarkka, ja sen mekaaninen tuntuma rimmaa kokonaisuuden kanssa.
Pyörän ajaminen vaihteleviin mutkiin ja vakaat kiihdytykset ulos kolmos- tai nelosvaihteella käy viihdyttävän vaivattomasti. Vaihteita ei tarvitse juuri vaihdella, sillä vääntöä on lähes koko ajan tarjolla reilusti. Kytkin on miltei liioitellun kevyt ja näppärä annostella, mikä tekee T120:n käsittelemisestä haastavassakin kaupunkiliikenteessä helppoa. ABS on tietenkin vakiona, samoin kuin luistonesto.
Ride-by-Wiren myötä tarjolla on myös sadeasetus, jolla kaasuvaste on miedompi. Silti myös perusasetuksella, Roadilla, kaasukahvasta välittyy varsin kiltti vaste.
”T120 on suunnattu tietynlaiselle kuskille. Ymmärrämme niitä, joilla on aiemmin ollut T100, ja tiedämme mitä he kaipaavat, nimittäin mukavuutta, hienostuneisuutta, helppoa ajettavuutta ja miellyttävää ajokokemusta. Tästä syystä kaasuvaste on selvästi pehmeämpi”, selittääTriumphin pääinsinööri Stuart Wood verratessaan T120:aa sporttisempaan Thruxtoniin.
Uusien Bonneville-pyörien ulkonäkö on jopa klassisempi kuin modernien edeltäjien. Vaivaa on nähty paljon katalysaattorin ja jäähdytinletkujen kaltaisten osien piiloon loihtimiseksi. Moottorin edessä olevaa kapeaa jäähdytintä ei ollut mahdollista kätkeä kokonaan, mutta siitä on tehty mahdollisimman solakka. Sylinterit ovat saaneet jäähdytysrivat, jotka tehostavat jäähdytystä, mutta luovat myös retrohenkeä.
Lue koeajo kokonaisuudessaan Biken numerosta 06/2016.