Lisää suorituskykyä ja käytännöllisyyttä mutta hauskuudesta ei piiruakaan pois.
KTM:n supermoto palaa pienen tauon jälkeen takaisin mallistoon. Ready to Race -sloganiin sopivasti LC4-moottorista on taiottu ulos seitsemän lisähevosvoimaa ja vääntökin on noussut neljä yksikköä.
Moottorin lisäksi suurimmat muutokset löytyvät elektroniikkapuolelta, sillä SMC R on saanut kahteen suuntaan toimivan quickshifter+ -vaihdeavustimen. Uutta on kaarre-ABS-jarrut ja myös luistonesto huomioi sivuttaiskallistuksen. Portimaon monipuolisella karting-radalla ajetussa koeajossa oli helppo todeta, että kahteen suuntaan toimiva shifteri pitäisi määrätä pakolliseksi supermotoihin. Kaarteisiin sai jarruttaa pitkälle sisään ja kaasunavausta pystyi aikaistamaan, sillä kallistuksen huomioivat avustimet auttoivat kuskia merkittävästi. Voimaakaan ei osannut enää kaivata lisää.
147 kilon painoon – jonka KTM ilmoittaa ”ajokunnossa mutta ilman polttoainetta” – on päästy mm. luopumalla kokonaan trellis-takarungosta. Polttoainetankki on siirretty satulan alle ja se toimii takapään kantavana rakenteena jatkuen pitkälle satulan ohi. Tankin korkki on hauskasti satulan takana ja tankin tilavuutta on kasvatettu 13,5 litraan.
Olen aikaisemmin pitänyt supermotoa lähinnä rataleluna, mutta kun uudella SMC R:llä pääsi ajamaan myös vauhdikkaan maantielenkin, niin mieli muuttui. Mukavuutta on riittävästi, värinöitä riittävän vähän ja suorituskykyä niin että kuljettajaa naurattaa koko ajan. Siinä saa kyykkypyöräkuskit panna parastaan jos aikovat pysyä vauhdissa mukana, kun SMC R:llä lähtee myrkyttämään mutkateitä tosissaan.
Tarkempi koeajoraportti luvassa MP Maailman seuraavassa printtilehdessä 3/2019.
KTM 690 SMC R
Moottori: yksisylinterinen, 690 cc
Teho: 74 hv (55 kW)
Vääntö: 73,5 Nm / 6500 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 890 mm
Akseliväli: 1470 mm
Tankin tilavuus: 13,5 litraa
Paino ajokunnossa, ilman polttoainetta: 147 kg
Hinta: 13 950 €