Iso vai pieni? Perinteinen Zeta vai jotain muuta? Mihin sitä pitäisi verrata? Kysymyksiä risteili päässä ennen koeajoa, mutta vauhtiin päästyä palaset loksahtivat nopeasti paikalleen.
Kawasaki ilmoittaa kursailematta, että uusi Z900 on suunnattu suoraan Yamahan MT-09 -mallia vastaan. Aikaisempien Zeta-kokemusten perusteella Kawasakin nakupyörä on hyvinkin erityyppinen kuin Yamahan MT-mallit. Mutta koeajo osoitti, että luokkansa klassikkokin osaa uudistua radikaalisti ja vastata kilpailijoiden ominaisuuksiin.
Ajoasento ja ulkonäkö vaikuttavat tutuilta, mutta heti liikkeelle lähdettyä kulmakarvat kohoilevat kun ajotuntuma poikkeaa täysin aikaisemmista Z750, Z800 ja Z1000-kokemuksista. Ohjaus on höyhenen kevyt ja jos vähänkään puristaa kahvoista, niin tuntuma jää kokonaan puuttumaan. Kun puristaa polvilla tankkia ja pitää ylävartalon paketissa ja kädet rentoina, niin silloin uusi Zeta tuntuu leikittelevän kevyeltä ajettavalta.
Ja se Moottori! Kyllä, isolla kirjoitettuna. Etukäteen mietitytti, että kun tonnisen moottoria pienennetään, niin onko tuloksena vain painava ja tylsä lopputulema? Ei ole. Moottori tuntuu herkältä, pyörä kiihtyy iloisesti ja vaikka kiertoliittymästä lähtee vahingossa avaamaan lähes kävelyvauhdista viitosvaihteella, niin moottori ei nikottele vastaan lainkaan.
Kun iso Z1000 on ajettavuudeltaan terävä kuin mikroauto ja jousitus melko jäykkä, niin Z900:n pehmeäa ja herkkää keulaa tulee ihmeteltyä ensimmäinen ajopäivä ennen kuin siihen tottuu. Maantielle ja kaupunkiin se sopii hyvin, mutta todella urheilulliseen ajoon tai radalle keulan säätöjä kannattaa kiertää muutama naksu tiukemmalle.
Z900 on koeajossa tällä viikolla ja tässä oli vain ensimmäisiä tunnelmia alkulämmittelyksi. Uusi Z900 ei ole täydellinen. Koeajossa siitä löytyi myös pientä parannettavaa. Tarkempi juttu ominaisuuksista ja teknisistä yksityiskohdista tulossa MP Maailman painetussa lehdessä.