Uudistunut Kawasaki ei pröystäile markkinoiden viimeisimmillä huippujarruilla tai premium-jousituksilla, mutta heikkouksien puute tekee siitä kokonaisuutena ihailtavan tasapainoisen pyörän. Kun siihen lisätään luokkansa suurin iskutilavuus ja suurin teho sekä yllättäen vielä luokkansa edullisin hinta, niin uusi Z900 on kova pala kilpailijoilleen voitettavaksi. Koeajo on juuri päättynyt, varsinainen koeajoartikkeli julkaistaan tammikuussa ilmestyvässä Biken numerossa 2/2020, mutta tässä vähän ensitunnelmia.
Tankattuna 212 kilon painoinen Z900 tuntuu selvästi kilomääräistä painoaan kevyemmältä mutkateillä. Edellisestä kolme vuotta sitten esitellystä Z900:sta poiketen ensiasennusrenkaina on selvästi paremman palautteen ja tuntuman antavat Dunlop Sportmax Roadsport2 -kumit. Koeajo ajettiin osittain kosteilla Katalonian MM-rallin erikoiskokeilla. Liukkaalla asfaltilla oli pakko ajaa pyöreitä jouhevia ajolinjoja, ja itse asiassa pyörän kevyt ohjattavuus ja tasapainoinen käytös korostuivat juuri silloin parhaiten.
Kawasaki on muokannut moottorin jo vuoden ennen takarajaa Euro5-kelpoiseksi. Pakoputki sen sijaan on vielä Euro4-tasoa, joten kokonaisuutena pyörää voidaan päästönormitasoltaan nimittää 4.5-tasoiseksi. Polttoaineensyöttö ja moottorinohjaus toimivat 110-prosenttisesti. Kuvauspaikoilla liikkeellelähtöjä ja U-käännöksiä tuli tehtyä useita peräkkäin, ja Z900 lähti paikaltaan vaikka tyhjäkäynnillä. Muutamille uusille moottoreille tämä on kompastuskivi, kun seokset on pakko säätää vaadittujen päästöjen alittamiseksi erittäin laihalle. Kawasakille se ei siis ollut ongelma, vaan päinvastoin vahvuus. Liikenneympyröistä poistuttaessa moottori veti kakistelematta kolmenkympin vauhdista ja lähti kiihtymään ihan mukavasti, vaikka liikenneympyrään hiljennettäessä olisi unohtunut kuutosvaihde sisään. Hämmästyttävää, sillä silloin kierrosluku oli alle tyhjäkäyntilukeman.
Z900 on uudistuksen yhteydessä saanut kuljettajan valittavat ajomoodit (Sport, Road, Rain ja Rider) sekä kolmiasentoisen luistoneston. Kerrankin niissä on onnistuttu hienosti, eri moodeilla (niin ajomoodi kuin luistonesto) on tosiaan eroa. Sportilla kaasukahvan tuntuma on selvästi terävin, ei kuitenkaan liian terävä. Road-asento sopi hyvin kosteanliukkaille teille. Rain-moodilla huipputeho leikataan peräti 55 prosenttiin täydestä 125 hevosvoiman tehosta.
Muutenkin pyörään on tehty pikku parannuksia. Eikä vain sen vuoksi että voisi sanoa jotain muutetun, vaan oikeasti niihin kohtiin joita kolme vuotta sitten kritisoimme. Etujousitus on nyt jämäkämpi ja takajousitusta pehmennetty, jolloin jousitus toimii tasapainoisemmin. Mittaristoksi on vaihdettu selkeälukuisempi väri-TFT-näyttö. Istuinkorkeutta on kasvatettu, jolloin iso- ja keskikokoiset kuljettajat tuntevat pyörän paremmin omakseen.
Kilpailu keskiluokan nakupyörien luokassa on kovaa. Yamaha MT-09, KTM 790 Duke (ja tuleva 890 Duke R) ja Triumph Street Triple ovat kaikki kovia haastajia. Mutta Kawasaki tarjoaa kilpailijoitaan enemmän kuutioita, tehoa ja vääntöä. Kun sen hintakin on uudistuksen myötä noussut maltillisesti vain 500 eurolla lukemaan 12 995 euroa, on siitä helppo povata myyntimenestystä Suomen markkinoilla ensi vuonnakin. Tänä vuonnahan se oli Kawasakin myydyin malli Suomessa.
Lue koko koeajoraportti Biken numerosta 2/2020, ilmestyy tammikuussa.
Kawasaki Z900
Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 948cc
Teho: 125 hv / 9500 r/min
Vääntö: 98,6 Nm / 7700 r/min
Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 820 mm
Akseliväli: 1455 mm
Tankin tilavuus: 17 litraa
Paino tankattuna: 212 kg