Koeajossa: Indian Scout Sixty

Olen kevätlämpimässä Etelä-Espanjassa koeajamassa Indian Scout Sixtyä, jota luonnehditaan taidokkaan keskikokoisen powercustomin ensiversioksi. Ensimmäiset kymmenkunta kilometriä satulassa taittuvat ruuhkaista moottoritietä pois kaupungista. Yläkroppa on kuin yhtä suurta purjetta ja valittavana on käytännössä joko turhan pitkä viitosvaihde, tai turhan lyhyt nelosvaihde. Tien koukkaus kohti vuoria ei tule hetkeäkään liian aikaisin.
 
Onneksi alamme melko pian kivuta ylöspäin kiemurtavia serpentiiniteitä. Vauhti kasvaa ja kierroksista nauttiva moottori, jonka poraus on tavallista Scoutia pienempi, pääsee paremmin oikeuksiinsa. Myös vaihteiston uudet välitykset toimivat paremmin ja yllyttävät aktiivisempaan ajoon. Testiyksilöni on varustettu astetta äänekkäämmillä Remus-äänenvaimentimilla, mikä antaa minulle vielä lisäsyyn vetää kullakin vaihteella hieman pidempään. Tämä tuttavuus on vähintäänkin elämäniloinen powercustom.

Artikkeli löytyy Biken numerosta 06/16
 
Klassinen, mutta hieman pelkistetty ilme pelaa hyvin yksiin eloisan luonteen kanssa. Pitkä akseliväli tuo menoon turvallisuutta. Ainoastaan tiukimmissa neulansilmissä Sixty tuntuu hieman haparoivalta. Alusta juontuu suoraan perus-Scoutista. Vankka runko on koostettu valetuista alumiiniosista ja moottori on sen kantava osa. Mutkateille päästessään pyörän 246 kilon paino tuntuu kevyeltä ja hyvin jaetulta.
 
Ajoasento on tilava ja mukava. Konsepti voisi olla lähestulkoon täydellinen, jos jalkatapit olisivat pikkiriikkisen korkeammalla, jolloin kallistusvarakin olisi aavistuksen suurempi. Tämä powercustom nimittäin haluaa kaarteita ja myös taitaa ne.
 
Neliventtiilitwini on hyvännäköinen ilmestys. Se ei juuri värähtele ja lupailee helposti hallittavaa ajamisen riemua. Jarrut täyttävät odotukset ja tuovat ajokokemukseen turvallisuutta, mutta ei sen enempää. Sama pätee jousitukseen, joka on pehmeä tuntumatta kuitenkaan keinahtelevalta.
 
Tunne on mielenkiintoinen, kun painaa hieman tavallista kovemmin ulos mutkasta, takamus kohoaa töyssyn voimasta muutama sentin irti satulasta ja samalla aistii, kuinka kiihdytys nytkäyttää yläkroppaa. Jos kyseessä olisi etunojainen sporttipyörä, ei kokemus ehkä ole sensaatiomainen, mutta tällaisen powercustomin kyydissä tuntuu siltä, kuin olisi singahtamaisillaan takalokarin poikki asfalttiin.
 
 Indian Scout Sixtyn satulassa tunne on yksinomaan hauska ja yllyttää tekemään saman uudelleen heti seuraavan tilaisuuden tullen. Huomionarvoinen seikka pyörässä, joka on suunnattu muun muassa aloittelijoille, on luistoneston ja luistokytkimen uupuminen.
 
Tämä saa Sixtyn käyttäytymään reippaassa ajossa vanhemman pyörän tavoin.  Polariksen insinöörit ovat kuitenkin onnistuneet luomaan turvallisen ja kommunikatiivisen alustan, jonka ansiosta kuljettaja on koko ajan kärryillä renkaiden tunnelmista. 
 
Ominaista Inkkareille on perinteisesti loppusilauksen tekevät laadukkaat yksityiskohdat, eikä Sixty ole poikkeus. Silti Sixty on
1 500 euroa isomoottorista Scoutia halvempi. Pienemmän moottorin lisäksi Sixtyssä on yksi vaihde vähemmän.
 
Muut erot ovat vähemmän keskeisiä, esimerkiksi satulan vinyylipinta nahan sijaan sekä musta maalipinta isomoottorisen Scoutin kromiosien sijaan.

Uusin numero