Kuin CB1000R Neo Sports Café mutta 650-kuutioisena ja vain reilun 11 000 euron hintaan.
Vuonna 2014 esitelty CB650F uudistuu perusteellisesti ja uudistuksen yhteydessä mallimerkintä muuttuu muotoon CB650R. Ohjaustankoa on siirretty enemmän eteen ja alas, kun taas jalkatapit ovat siirtyneet aavistuksen taaemmas ja ylemmäs. Sporttisempi ajoasento on hyvin linjassa muuttuneiden ominaisuuksien kanssa.
Kilpailijoiden määrä karsiutuu vähäiseksi siinä vaiheessa jos kriteeriksi asetetaan nelisylinterisyys. Lähimpänä ehkä Suzuki GSX-S750, joka sekin on vähän kalliimpi ja vähän tehokkaampi. Nelisylinterisyyteen nähden Honda on pystynyt puristamaan hinnan ilahduttavan alas, 11 190 euroon.
Honda on aiempaa kuusi kiloa kevyempi ja vähän tehokkaampi, jolloin tehopaino-suhde on parantunut kahdeksan prosenttia. Takarunkoa on lyhennetty 60 milliä ja ajovalo on peräti 97 milliä aiempaa taaempana, joten kokonaisuus on nyt selvästi kompaktimpi. Ulkonäköä hallitsee CB1000R:n tapaan Neo Sports Café -teema, ja yhdennäköisyys isoveljeen onkin silmiinpistävän suuri.
Moottorin luonne sopii nakupyörään mainiosti: mitä enemmän kierroksia sitä enemmän voimaa ja hauskuutta. Ja sitä hauskuutta riittää 12 000 kierrokselle asti. Melkoista musiikkia korville! Lisäksi äänenvaimentimen ulostuloa on käännetty 35 astetta ylöspäin, jolloin makeat äänet kantautuvat paremmin kuljettajan kypärään.
Metzeler RoadTec 01 -renkaiden pito on hyvä heti kylmänä, ja tilanne luonnollisesti paranee renkaiden lämmittyä. CB1000R:stä lainattu uusi LCD-mittaristo on tyylikäs ja sopii tyyliltään nakuun paremmin kuin rinnakkaismalli CBR650R:ään. Jarrut ovat luokkansa parhaimmistoa ja perusjousituskin suoriutuu tehtävästään kunnialla. CB650R tarjoaa paljon niin kokeneelle kuskille kuin aloittelijallekin. Ominaisuuksia riittää, ja esimerkiksi KTM 790 Duken ja Triumph Street Triplen tapaan kaasua voi avata reilusti ja kelata vaihteita ylös ilman että vauhti karkaisi heti tonnisten tapaan kakkoselle alkaviin lukemiin. Ajamisen hauskuutta siis.
Lisää Honda CB650R:n ominaisuuksista MP Maailman painetussa lehdessä, jossa julkaistaan kattavampi koeajoraportti.
Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 649 cc
Teho: 70 kW (95 hv) / 12 000 r/min
Vääntö: 64 Nm / 8500 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Mitat: istuinkorkeus 810 mm
Paino tankattuna 202 kg
Akseliväli 1450 mm
Hinta: 11 190 €
Ja linkki katetun CBR650R:n koeajoon: