Loppuunmyyty katsomo villinä Kullaksen voittaessa Tampere Supercrossin
Aprilia on päästänyt tähän mennessä vain kaksi moottoripyörätoimittajaa ajamaan tulevaa RS 660 -malliaan. Esituotantosarjan pyörän luvataan olevan ominaisuuksiltaan hyvin lähellä tuotantomallia, joten ei muuta kuin kypärän hihna kireälle ja matkaan.
Kun 600-kuutioisten tehokkaiden rivinelosmoottoristen sporttipyörien luokka on kuihtunut muutamaa poikkeusta lukuunottamatta pois markkinoilta, valtaavat niiden paikan käytännöllisemmät mutta lähes yhtä tehokkaat ja kevyet kaksisylinteriset mallit. Aprilia aikoo olla mukana siinä hommassa, mutta RS 660:n synnyttäminen on ollut tuskaista ja hidasta, tai ainakin odottavan aika on tuntunut pitkältä.
Jo vuoden 2018 Milanon messuilla esiteltiin hyvin valmiinoloinen RS 660 -konseptimalli, ja vuotta myöhemmin samassa paikassa nähtiin käytännössä tuotantovalmis RS 660. Vuosi 2020 tuli ja meni, mutta RS 660:stä ei kuultu käytännössä mitään koko kauden aikana. Nyt Aprilia ilmoittaa, että lokakuun alusta lähtien pyörän ennakkovaraaminen on mahdollista, joten eiköhän se lopulta ensi kevääksi saada markkinoille.
RSV4:n V4-moottorin toisesta puoliskosta kehitetty kaksisylinterinen rivimoottori mahdollistaa liikenteen tahdissa ajamisen nelosella karvan yli 2000 kierroksella, ja silti se vastaa kaasuun pehmeästi. 67 Nm maksimiväännöstä varsin suuri osa on käytettävissä jo alakierroksilla. Luonteikkaan moottorin 270-asteinen kammentappien väli saa sen muistuttamaan hieman Aprilian V4-moottoria. Moottori vaikuttaa täysikasvuiselta olematta tungetteleva.
Mutkateille siirryttäessä rauhallisesta katupyörästä silmänräpäyksessä uskomattoman hauska elämyskone. Vaihde pienemmälle quickshifterin avustuksella ja kierrokset yli kuuden tonnin, niin nautinto on valmis. Moottori suorastaan rakastaa kierroksia. Se sysää reippaasti yli huipputehon 10 500 kierrokselle ja rajoitin puuttuu peliin vasta 11 500 kierroksella.
Pyörän elektroniikkapaketti tulee vastaamaan pitkälti RSV4:n varustelua. Ajomoodeja on neljä, joista yksi on tarkoitettu rata-ajoon ja sen yksittäisiä parametrejä voi säätää oman mielensä mukaan.
Lue koko Aprilia RS 660:n koeajoraportti Biken numerosta 9/2020.
Aprilia RS 660
Moottori: nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori, 659cc
Teho: 100 hv / 10 500 r/min
Vääntö: 67 Nm / 8500 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Kuivapaino: 169 kg
Tankin tilavuus: 16 litraa
Muita mittoja ei tehdas vielä ilmoita
Hinta: avoin