Vaikka uudelle Ténérélle on asetettu kovat odotukset, se yllätti koeajossa siitäkin huolimatta erittäin positiivisesti. Yamahan testitiimi moninkertaisen Dakar-rallivoittaja Stephane Peterhanselin johdolla on tehnyt upeaa työtä.
Uudella XTZ700 Ténéréllä on isot saappaat täytettävänään. Jo Ténéré-mallinimen käyttö, puhumattakaan merkin loistavasta aavikkorallien kilpailumenestyksestä, asettaa riman korkealle. Puolivillaista mallia ei markkinoille voida tuoda.
Yamaha testasi, testasi ja testasi koodinimellä T7 kulkevaa prototyyppiä ahkerasti selvä päämäärä mielessään. Tuotantomallia odottavien asiakkaiden pinna oli jo koetuksella, kun kansainvälisillä messuilla kerta toisensa jälkeen kerrottiin tuotekehityksen olevan vielä kesken. Kehitystyö tehtiin pääosin Europassa, ja myös mallin sarjatuotanto aloitetaan aivan näillä näppäimillä Euroopassa, Ranskan maaperällä. Stephane Peterhansel kollegoineen tiesi tarkasti mitä he halusivat. Ja pyörää hierottiin niin pitkään paremmaksi, että kuusinkertainen Dakar-rallin voittaja oli tyytyväinen lopputulokseen. Kilpailijoiden vyön alle voi iskeä esimerkiksi sanomalla, että Ténéréä kehitettiin niin pitkään, että se voitiin tuoda markkinoille ilman ”turhia” elektronisia ajoavustimia. Vain lakisääteinen ABS-jarrujärjestelmä kuuluu varustukseen.
Kahden päivän koeajoreitille startataan Tortosasta Espanjasta. Aluksi on lyhyt pätkä kaupunkiajoa ja sitten lähdetään ylös vuorille johtavalle erittäin syherölle asfalttipätkälle. Kaupunkiosuuden lukuisat pysähdykset ja liikkeellelähdöt aiheuttavat ongelmia lyhyimmille kuljettajille, sillä istumakorkeutta on muhkeat 875 milliä. Muuten kaupunkiajo on helppoa moottorin, kytkimen ja vaihteiston hyvän yhteistoiminnan ansiosta. Alla on karkeat palakumit, Pirelli Scorpion Rally STR:t. Karkeasta kuvioinnista huolimatta ensiasennuskumit pitävät hyvin asfaltilla. Tekisi mieli sanoa, että osaava kuski kiusaa Ténéréllä ja maastorenkailla keskitason katukuskia ja sporttirenkailla varustettua kyykkypyörää mutkateillä helposti. Niin kauan Yamahan käytös on vakaata ja loogista kun ajolinja pysyy pyöreänä ja ajotyyli pehmeänä. Kallistusta on parhaimmillaan niin, että tekee mieli nostaa sisäkurvin puoleista lapikasta jo ylös jalkatapilta ettei se raavi espanjalaista asfalttia. Pitkä, korkea ja keulakulmaltaan loiva Ténéré kääntyy yllättävän kevyesti mutkiin ja myös puolelta toiselle kallistelu etenee sujuvasti. Edessä 210 ja takana 200 millin joustomatkoihin nähden jousitus tuntuu enduromaisen pehmeältä, tai ainakin selvästi pehmeämmältä kuin vastaavan joustomatkan adventurepyörissä yleensä. Perusasetukset ovat yllättävän hyvä kompromissi sekä asfaltille että soralle, kun satulassa istuu 85 kilon painoinen kuljettaja.
Moottori vetää puhtaasti 2000 kierrokselta alkaen ja… tätä en uskonut ikinä sanovani 73-hevosvoimaisesta moottoripyörästä: voimaa on joka tilanteessa ja kaikilla kierrosalueilla riittävästi.
Lisää uudesta Ténéréstä Biken seuraavan numeron laajasssa koeajoraportissa. Lehti ilmestyy 13.6.
Lue!
Yamaha XTZ700 Ténéré
MOOTTORI
Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori
Iskutilavuus 689 cm³
Suurin teho 54 kW (73 hv) / 9000 r/min
Suurin vääntö 68 Nm / 6500 r/min
Akseliväli 1590 mm
Istuinkorkeus 875 mm
Paino tankattuna 204 kg
Polttoainesäiliö 16 litraa.
Takuu 2 vuotta
Hinta 12 696 €