Ei mikään ulkonäkö edellä toteutettu ”pakollinen” retroversio, vaan aivan helkutin hauska ja urheilullinen huligaanipyörä, joka kasvattaa kuljettajalleen sarvet päähän.
Yamahan XSR-malliston uusi lippulaiva XSR900 sopii harvinaisen heikosti retro-nimen alle. Yamahan itsensä käyttämä ”sport heritage” -nimikään ei anna täyttä oikeutta sen ominaisuuksille, sillä koeajon perusteella XSR on kuin viime vuosituhannen lopun aito superbike, josta on raavittu katteet pois. Tekniikka tosin on aivan viimeisintä uutta sisältäen kuusiakselisen liiketunnistimen ansiosta mm. kallistuksen huomioivat ABS-jarrut, sutimisen- ja sladin- sekä keulimisenestot unohtamatta kahteen suuntaan toimivaa vaihdeavustinta ja vakionopeussäädintä.
XSR900 perustuu samaan tekniikkaan kuin Yamahan huippusuosittu nakumalli MT-09. Kolmisylinterinen ja 889-kuutioinen rivikolmonen on tunnetusti hauska ja viimeisimmän iskutilavuuden kasvatuksen jälkeen myös erittäin vääntävä jo alakierroksilta lähtien. Pakko myöntää, että oma ennakkokäsitys koeajoon lähtiessä oli, että kyseessä on ”pakollinen” retroversio Yamahalta. MT-09 on ajoltaan ja ominaisuuksiltaan niin hauska, että on vaikea kuvitella retroversion yltävän samaan. No ei se samaan yltänytkään, vaan omalla arvosteluasteikolla ylitti MT-09:n hauskuuden aivan selvästi. Miten tämä on mahdollista?
XSR:n ajoasento on huomattavasti perusmallia urheilullisempi. Uudelleen muotoillun satulan ansiosta istuinkorkeus on 15 milliä matalampi, mutta matalampi ohjaustanko muuttaa samalla ajoasennon selvästi enemmän eteen nojaavaksi. Ei sentään clip-on -ohjaustanko, joka veisi ajoasennon liian äärimmäiseksi. Kun XSR:llä lähtee liikkeelle, niin heti ensimmäisissä kiihdytyksissä silmiinpistävin – tai tässä tapauksessa korviinpistävin – ominaisuus on harvinaisen onnistuneet ja raa’at imuäänet. Aivan kuin joku repisi korvanjuuressa jatkuvasti puhelinluetteloita. Pakoäänet sen sijaan ovat hillityt. Seurauksena on ”ympäristöystävällistä melua”, eli kuljettajan korviin tulee urheilulliset soundit mutta muita ihmisiä melu ei juuri häiritse.
Suorituskykyinen moottori innostaa kiihtyvyyden hyödyntämiseen, ja sujuvasti molempiin suuntiin toimiva quickshifter saa kuljettajan vaihtamaan vaihdetta ihan vaan saadakseen kuunnella moottorin sulosointuja eri taajuuksilla ja alaspäin vaihtaessa välikaasun mukana tuomaa pauketta. Jousitus on säädettävä ja perusasetuksiltaan se ei ole kovin jämäkkä, mutta toimivuudeltaan se on yllättävän käytännöllinen. Isommissakin heitoissa pyörä säilyttää kontaktinsa alustaan vielä siinäkin tilanteessa kun kuljettaja jo joutuu tasapainoilemaan ettei pyörä heittäisi selästään. Myös jarrujen teho ja tuntuma ovat tasapainossa moottorin ja jousituksen ominaisuuksien kanssa.
Kun samalla koeajoreissulla oli mahdollisuus koeajaa myös pienempi XSR700, niin jopa näiden kahden mallin keskinäinen ero aiheutti hämmennystä. Kun seitensatanen on ominaisuuksiltaan pyöreä ja varsin helppokäyttöinen yleispyörä, niin ysisatanen on siihen nähden harvinaisen särmikäs ja urheilullinen vaihtoehto. Se olisi täysin toimiva vaihtoehto myös ilman minkäänlaista retronäkökulmaa, puhtaasti tämän päivän pyöräksi ulkonäöltään suunniteltuna.
Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 889cc
Teho: 119 hv / 10 000 r/min
Vääntö: 93 Nm / 7 000 r/min
Voimansiirto: märkä monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 810 mm
Akseliväli: 1495 mm
Tankin tilavuus: 14 litraa
Paino tankattuna: 193 kg
Hinta: 14 339 €