Näyttää crossoverilta, on ominaisuuksiltaan kuin iso sporttouring, mutta taipuu myös urheilulliseen mutkatieiloitteluun. Uusi Tracer on todellinen monitoimityökalu, oman luokkansa ”leatherman”, sillä suoriutuu melkeinpä mistä vain.
Yamahan isompi Tracer on käynyt läpi pitkän kehityskaaren. Ensimmäinen versio oli MT-09 Tracer, joka nimensä mukaisesti oli nakumalli MT-09 lisättynä pikkukatteella, tuulilasilla, pystymmällä ajoasennolla ja isommalla tankilla. Pian nimi muuttui Tracer 900:ksi, ja Yamahan omassa luokittelussa pyörä siirrettiin HyperNaked -luokasta SportTouring -luokkaan. 2018 mallia parannettiin vähän joka suhteessa, paitsi moottori jäi ennalleen. Nyt nimi vaihtuu ytimekkäämpään muotoon Tracer 9, ja samalla on uusittu niin moottori, runko, elektroniikka kuin varustetasokin.
Moottoria koskevat uudistukset ja niiden vaikutukset on käyty läpi jo uuden MT-09:n koeajossa, joka julkaistiin Biken numerossa 4/2021. Kerrataan lyhyesti, että moottorin iskutilavuus kasvoi 847 kuutiosta 889 kuutioon, huipputehoa tuli lisää kolme prosenttia ja vääntöä kuusi, ja eniten sille tärkeimmälle keskialueelle. Pontevamman moottorin käyttökelpoinen kierroslukualue alkaa hämmästyttävästi jo täysin tyhjäkäyntilukemasta, josta alkaen se vetää yhtään kakistelematta. Huipputeho tulee 10 000 kierroksella, mutta mutkatiellä voi edetä ripeästi vaikkei ylittäisi kertaakaan 5000-6000 kierroksen lukemia. Samalla vaihteiden vaihtotarve on vähäinen, mikä on siinä mielessä sääli, että GT:n vakiovarustukseen kuuluu kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin. Ja sen hieno toimintaa houkuttelee ”turhiin” vaihtoihin vain siitä yksinkertaisesta syystä, että hyvin toimivaa shifteriä on hauska käyttää. Olemme monissa koeajoissa moittineet japanilaispyörien shiftereiden toimintaa, mutta nyt on aihetta kehuihin. Yamahan shifteri ei juuri jätä toiveille sijaa.
Jos ihmettelet miksei koeajokuvissa näy varsinaista äänenvaimenninta kummallakaan puolella pyörää, niin siihen on ilmeinen vastaus: sitä ei ole.Moottorin alla oleva esivaimennin ja katalysaattorit vaimentavat äänen niin, että ensin mainitun alla on vain pienet poistoputken pätkät takaviistoon sojottamassa. Ääni on urheilullista murinaa, ei liian voimakasta sellaista, mutta sopivaa.
Selvin ero perus- ja GT-mallin välillä on iskunvaimennuksessa. Perusmallin perinteinen jousitus on GT-mallissa vaihdettu semi-aktiiviseen jousitukseen, jossa siis vaimennukset säätyvät ajotavan, nopeuden ja alustan epätasaisuuden mukaan. Ero tulee esille, kun letkassa edellä ajava perusmallin Tracer loikkii ”routapattien” yli epävarman näköisesti, ja itse GT-mallilla perässä ajaessa tuskin edes huomaa kyseistä epätasaisuutta. Perinteinen vaimennus on aina kompromissi, kun sen säädöt pysyvät kiinteinä. Semi-aktiivisen järjestelmän perussäädöksi kuljettaja voi valita joko urheilullisen (Sport) tai mukavuuspainotteisen (Comfort) vaihtoehdon, ja tämän jälkeen järjestelmä huomioi itsenäisesti muutokset tien tasaisuudessa ja ajotyylissä, eikä kuljettajan tarvitse tehdä mitään oikeiden säätöjen löytämiseksi. Semi-aktiivisen järjestelmän huonoja puolia on käytännössä vain kaksi: korkeampi hinta ja kuusi kiloa korkeampi massa.
Laaja kuuden sivun koeajoartikkeli Yamaha Tracer 9 ja Tracer 9 GT -malleista julkaistaan Biken numerosssa 5/2021, joka ilmestyy 29.4.2021. Tilaa tai osta irtonumerona!
Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 889 cc
Teho: 119 hv (87,5 kW) / 10 000 r/min
Vääntö: 93 Nm / 7 000 r/min
Voimansiirto: märkä monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1500 mm
Istuinkorkeus: 810 – 825 mm
Polttoainesäiliö: 18 litraa
Paino tankattuna: 220 kg
Hinta: 18 189 €
Takuu: 2 vuotta