Tracer 9 GT+ on ensimmäinen keskikokoluokan moottoripyörä, joka on varustettu tutkajärjestelmällä ja adaptiivisella vakionopeussäätimellä.
Vain kaksi vuotta sitten perusteellisesti uudistettu Tracer 9 GT saa jälleen päivityksiä, joista merkittävin on Yamahassa ensimmäistä kertaa nähtävä adaptiivinen vakionopeussäädin. Myös mittaristoa, hallintalaitteita ja ergonomiaa on päivitetty selvästi parempaan suuntaan.
Kaudeksi 2021 Yamaha Tracer 9 GT sai mm. 42 kuutiosenttimetriä suuremman moottorin, uuden rungon ja elektroniikan, kaksisuuntaisen vaihdeavustimen, semiaktiivisen jousituksen sekä pidemmät ykkös- ja kakkosvaihteiden välitykset. Siihen nähden onkin yllättävää, että jo kaksi vuotta myöhemmin nähdään ominaisuuksiin taas laaja päivityspaketti.
Suurin mielenkiinto kohdistuu adaptiiviseen vakionopeussäätimeen, joka nyt on asennettu ensimmäistä kertaa keskikokoluokan moottoripyörään. Lyhykäisyydessään järjestelmä mittaa tutkan avulla etäisyyttä edellä ajavaan ajoneuvoon, ja hidastaa tarvittaessa ajoneuvon nopeutta, jotta etäisyys edelläajavaan ei muutu liian lyhyeksi.
Tutkan viuhkan leveyttä ei Yamaha virallisesti ilmoita, mutta koeajotilaisuudessa paikalla oleva järjestelmästä vastaava suunnittelija kertoo sen olevan leveydeltään vain 1,5 metriä keskilinjalta molempiin suuntiin, eli yhteensä kolmen metrin levyinen. Näin yksinkertainen ja irrallinen ei järjestelmä ole, vaan sen toiminta on linkitetty pyörän muuhun elektroniikkaan, mm. kuusiakseliseen liiketunnistimeen (IMU), yhdistelmäjarrujärjestelmään (BC), semiaktiiviseen jousitusjärjestelmään (SCU) ja moottorin keskusyksikköön (ECU). Esimerkiksi ohitustilanteen järjestelmä tunnistaa kytkettynä olevasta suuntavilkusta, jolloin se ei hidasta automaattisesti ajoneuvon nopeutta vaikka edelläajava osuisi tutkaviuhkan linjalle. Kun Yamahalla lähestyy edellä ajavaa, hidastaa järjestelmä automaattisesti ajonopeutta ensin moottorijarrun ja tarvittaessa jarrujärjestelmän avulla. Yamaha on ensimmäisenä moottoripyörävalmistajana linkittänyt adaptiivisen vakionopeussäätimen yhdistelmäjarruihin, joka jakaa jarruvoiman automaattisesti etu- ja takapyörän kesken optimaalisessa suhteessa.
Kuljettaja voi valita pienimmän sallitun etäisyyden edelläajavaan neljästä eri vaihtoehdosta. Kytkinkäden etusormelle on oma nappinsa tätä varten ja mittaristossa etäisyysvalinta näkyy 1-4 palkkina, joista yksi palkki tarkoittaa pienintä eli noin sekunnin etäisyyttä edelläajavaan ja neljä palkkia pisintä eli noin kahden sekunnin etäisyyttä edelläajavaan. Koeajossa yllätti, miten pitkä kahden sekunnin väli edelläajavaan todellisuudessa on. Parhaimmillaan tällainen järjestelmä on pitkiä siivuja ajettaessa ja suhteellisen suoralla tiellä, mutta Sardiniassa sitä oli mahdollisuus kokeilla myös vuoriston mutkateillä. Jopa siellä järjestelmä toimi hyvin, joskin välillä tuli esiin tilanteita, että tie kääntyy niin voimakkaasti että tutka hukkaa edessä ajavan. Kokonaisuutena järjestelmästä voi sanoa, että vaikka se vaikuttaa erittäin hyvin suunnitellulta ja toteutetulta, niin kaikesta huolimatta se on vanhan sanonnan mukaan ”hyvä renki mutta huono isäntä”. Eli järjellä kannattaa harkita milloin järjestelmää käyttää ja milloin ei.
Lue koko koeajoraportti Biken numerosta 5/2023, joka ilmestyy toukokuun ensimmäisellä viikolla.
Moottori: R3, 890cc
Teho: 119 hv / 10 000 r/min
Vääntö: 93 Nm / 7 000 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1500 mm
Istuinkorkeus: 820/835 mm
Tankin tilavuus: 19 litraa
Paino tankattuna: 223 kg
Hinta 22 104 €
Lue myös Tracer 9 GT:n koeajo (2021), jolloin Tracer oli juuri saanut jutun alussa mainitut muutokset: