Yamahan sporttinen maxiskootteri TMAX täyttää jo 21 vuotta ja nyt siitä esiteltiin kahdeksas sukupolvi. Kävimme koeajamassa huippumalli TMAX Tech MAXin ja selvittämässä, miten se eroaa edeltävästä mallista.
Skootteri-sana tuo ensimmäisenä mieleen tasaisen lattian, pienikokoiset pyörät, heikkotehoisen moottorin ja sen kanssa tasapainossa olevan jousituksen ja jarrut. Yamaha TMAXin kohdalla tämä mielikuva joutaa romukoppaan, sillä 48-hevosvoimainen moottori, jäykkä moottoripyörämäinen alumiinirunko, niinikään moottoripyörämäinen teleskooppihaarukka, isokokoiset 15-tuumaiset pyörät sekä voimavaroihin nähden oikein mitoitetut jarrut tekevät ajamisesta sekä hauskaa että lähes moottoripyörämäistä.
Moottoriin ei ole uudistuksen yhteydessä katsottu aiheelliseksi lisätä paukkua, vaan se on edelleen juuri sopivasti 35 kilowatin tehoisena A2-luokkaan sopiva. Uudistuksissa on sen sijaan keskitytty vieläkin paremman tasapainon hakemiseen eri ominaisuuksien välillä. Ketteryyttä on parannettu mm. kevyemmillä vanteilla, mukavuutta uudella istuimella ja kuljettajan jalat yltävät paremmin maahan, koska pyörä on muotoilultaan sirompi ja siten kapeampi.
Mukavuutta parantaa mm. uusi sähkösäätöinen tuulilasi, joka suojaa kuljettajaa paremmin suurissa nopeuksissa ja suunnittelussa on kiinnitetty huomiota myös akustiikan parantamiseen. Se onkin aiheellista, sillä Tech MAXissa on kokonaan uusi seitsemäntuumainen TFT-värimittaristo, johon voidaan liittää älypuhelin ja käyttää sen välityksellä Yamaha MyRide Link -applikaatiota ja suunnistamiseen Garmin Motorize-applikaatiota. Jos navigointiohjelman ohjeet tulevat kypäräpuhelimeen tai haluaa puhua puheluita matkan aikana, niin parantuneella akustiikalla todella on merkitystä. Mittaristo on kooltaan suurempi kuin missään Yamahan moottoripyörämallissa, ja oletettavaa onkin että muut mallit tulevat jatkossa saamaan uudistuksen yhteydessä samantyyppisen mittariston. Toinen uutuus Yamahalle on kytkinkäden puolelle sijoitettu joystick, jolla mittaristoa ohjataan. Sekä applikaatioiden käytössä että mittariston hallinnassa Yamaha on onnistunut merkille tyypilliseen tapaan, toiminnot ovat selkeitä ja intuitiivisia käyttää. Ainoa kankeus koeajossa todettiin heti alussa, kun tarvittiin Yamahan väen apua applikaatioiden käyttöönotossa. Onneksi se pitää tehdä vain kerran, sillä sen jälkeen niiden käyttö oli todella helppoa.
Vaikka skootterit mielletään usein pelkiksi kaupunkiajoneuvoiksi, niin TMAX soveltuu myös pidemmille matkoille. Suorituskyky riittää nostamaan todellisen nopeuden helposti yli 160 kilometrin tunnissa, mikä riittänee useimmille. Lisäksi pitkä akseliväli, tilava satula ja hyvät tavaratilat houkuttelevat lähtemään matkaan myös matkustajan kanssa. Mukavuutta lisäävät kahvanlämmittimet ja lämmitettävä satula. Koeajo ajettiin Valencian ympäristössä ja kaupunkiajon lisäksi se sisälsi myös moottoritietä ja mutkaista vuoristotietä. TMAX Tech MAX selvisi kaikista niistä kunnialla, ja vieläpä niin että kuljettajien hymyt olivat leveitä aina tauoille pysähdyttäessä. Siitä huolimatta, että meno oli paikoin aika urheilullista. Moottoripyöristä se erottuu eniten paremmalla monikäyttöisyydellään sekä huippuluokan mukavuudellaan.
Laajempi koeajoraportti luvassa kevään aikana Biken painetussa lehdessä.
Moottori: kaksisylinterinen, nestejäähdytteinen rivimoottori, 562 cc
Teho: 48 hv / 7 500 r/min
Vääntö: 55,7 Nm / 5 250 r/min
Voimansiirto: V-Belt -automaatti
Akseliväli: 1575 mm
Istuinkorkeus: 800 mm
Tankin tilavuus: 15 litraa
Painon tankattuna: 220 kg
Hinta: 19 307 €
Lue lisää TMAXista: