Tiedätkö sen tunteen kun uusi moottoripyörä sopii heti ensi metreistä lähtien itselle kuin hansikas käteen? Jos et, niin käy koeajamassa uusi Yamaha MT-10 ja tiedät!
MT-10:n ystäviä pidettiin pitkään jännityksessä, kun viime vuodeksi malli tipahti pois Suomen hinnastossa eikä tihkunut minkäänlaista virallista tietoa onko se saamassa jatkoa uudella versiolla. Viime syksynä Yamaha lopulta ilmoitti tehneensä Euro 5 -päivitetyn moottorin Kymppiin, joka näin palaisi mallistoon kaudeksi 2022. Eikä kyseessä ollut pelkkä päästöpäivitys, vaan tehoa tuli samalla kuusi hevosvoimaa lisää, vääntöä lisää 4000 ja 8000 kierroksen välille, kahteen suuntaan toimiva shifteri vakiovarusteeksi, etujarrun pääsylinteri vaihtui radiaali-Bremboon, satula muotoiltiin uusiksi, jousituksen asetuksia päivitettiin sekä ulkonäköä muokattiin malliston lippulaivalle sopivasti aggressiivisemmaksi. Paljon pienempiä muutoksiakin tuli, mutta tässä kutakuinkin tärkeimmät.
Moottorin erikoisuus on epätasaisen sytytysjaon crossplane-moottori. Nelisylinterisen rivimoottorin käyntiääni kuulostaa Yamahassa enemmänkin V-moottorilta. Käytännössä tämä tuntuu MT-10:ssä siten, että ykkösvaihteella voi ajella 50-60 kilometrin tuntinopeuksissa esimerkiksi kaupungissa, ja kuulostaa kuin moottori kävisi lähes tyhjäkäynnillä. Uudessa mallissa välitystä on pidennetty vaihtamalla taakse yhtä piikkiä pienempi ratas. Ykkösvaihde riittää 128 kilometrin mittarinopeuteen asti. Se on muuten OK, mutta liikkeelle lähtiessä tuntuu kuin moottori olisi sammumaisillaan, ennen kuin päästään vauhtiin. Saattaa myös johtua kytkimen aavistuksen äkkinäisestä toiminnasta.
Teho- ja vääntölukemat ovat lähes identtisiä BMW S1000R:n kanssa, ja vieläpä maksimitehon ja -väännön kierrosluvutkin ovat erittäin lähellä toisiaan. Yamahan moottori tuntuu sopivammalta katuajoon, sillä se huokuu voimaa keskialueella, mutta yläkierroksilla ei ole aivan samanlaista tehopiikkiä kuin Bemarissa. 166 hevosvoiman tehosta joku saattaa sanoa, että markkinoilta löytyy tehokkaampiakin powernakuja. Se on totta, mutta niissä on pääsääntöisesti rajoitettu tehoja pienillä vaihteilla, joten käytännössä ero huipputehoissa tulee esiin lähinnä moottoriratojen pisimmillä suorilla, joissa käännetään tuppi nurin isoilla vaihteilla. Eikä Suomen moottoriradoilla ole montaakaan niin pitkää suoraa, että eroa huomaisi selvästi edes siellä. Moottori tuntuu keskialueella numeroarvojaan vääntävämmältä. Väännön maksimilukema on 112 newtonmetriä 9000 kierroksella, mutta jo puolet pienemmillä kierroksilla MT-10 pyrkii kiihdytyksissä nostamaan eturengasta ilmaan varsin hanakasti. Yhden päivän koeajossa voimaa tuntui koko ajan olevan riittävästi käytössä, kertaakaan ei tullut tunne että haluaisin valita jonkin kilpailijan, jolle ilmoitetaan suurempi huipputeho. Suurimman vaikutuksen teki kuitenkin se, että MT-10 tuntui heti alusta lähtien sopivan käteen kuin hansikas.
Molempiin suuntiin toimiva quickshifter-vaihdeavustin on erittäin sujuvatoiminen. Kevyt käyttää, eikä koeajossa jäänyt vaihde kertaakaan vaihtumatta eikä löytynyt välivapaata. Tekee mieli sanoa, että kyseessä on yksi moottoripyörämaailman sujuvatoimisimpia laatikoita.
MT-10:n laajempi koeajoraportti julkaistaan Biken numerossa 4/2022, joka ilmestyy 31.3.2022. Osta omasi lehtipisteestä tai tilaa Bike, jolloin saat lehden suoraan kotiisi:
Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 998cc
Poraus x isku: 79 x 50,9 mm
Puristussuhde: 12,0:1
Teho: 166 hv / 11 500 r/min
Vääntö: 112 Nm / 9 000 r/min
Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1405 mm
Istuinkorkeus: 835 mm
Tankin tilavuus: 17 litraa
Paino tankattuna 212 kg
Hinta: 20 434 €