Neljännen sukupolven Street Tripleä on hiottu reilusti urheilullisempaan suuntaan.
Mahtoiko Triumph itsekään tietää minkälaiseen kultasuoneen se iski esitellessään ensimmäisen Street Triplen vuonna 2007? Se oli suhteellisen yksinkertainen pyörä, jonka jousitus ei ollut säädettävissä ja jarrutkin olivat budjettimalliset. Tehoakin oli vain 105 hevosvoimaa, ja siihen nähden sen vastaanotto oli huikea; se hurmasi sekä moottoripyörätoimittajat, ja mikä tärkeintä, asiakkaat rennolla luonteellaan ja puhtaalla ajonautinnolla.
Triumphin aloitettua Moto2-luokan moottoritoimittajana 2019, on brittivalmistaja saanut kerättyä huikeat miljoona kilpailukilometriä kokemusta Street Triplen moottorista, ja sitä se nyt hyödyntää uusimman sukupolven tuotantomalleissakin.
Street Triple RS:n kolmisylinterinen rivimoottori ei ikinä kuulosta siltä että sitä harmittaisi, toisin kuin twinit ja rivineloset, jotka kyllä kertovat milloin on aika vaihtaa suuremmalle. Siksi kierroslukumittarin seuraaminen on tärkeää, ja siksi myös havaitsee heti että se on surkea luettavuudeltaan. Kun ensimmäisen kerran palaa Jerezin radalta takaisin varikolle, onkin ensimmäinen toimenpide tarkistaa voiko mittariin vaihtaa paremman asetuksen. ”Kyllä, asetuksia on neljä, mutta siinä on jo päällä se vähiten huono”, kuuluu tehtaan edustajan vastaus. Triumphin mukaan yhtenä koronapandemian sivuvaikutuksena uuden mittariston luominen osoittautui malliuudistuksen yhteydessä mahdottomaksi. Toivottavasti vanhaa pystytään jossain vaiheessa päivittämään. Mutta hyvä puoli on se, että tämä osoittautuukin koeajossa käytännössä ainoaksi Street Triplen huonoksi puoleksi. RS:n 130 hevosvoimaa on juuri sopiva määrä tehoa esimerkiksi Suomen suhteellisen syheröisille radoille. Myös jarrut ja jousitus tarjoavat riittävästi ominaisuuksia rata-ajoon, vaikkei Street Triple puhtaana nakumallina olekaan suoranaisesti radalle suunniteltu.
Seuraavana päivänä on vuorossa koeajon maantieosuus, jolloin ajetaan 10 hevosvoimaa vähemmän tarjoilevalla R-versiolla. Siinä on myös yksinkertaisempi mittaristo, mutta kierroslukunäyttö on selvästi RS-mallia selkeämpi. R:n 120 hevosvoimaa riittää mainiosti katuajoon, ja muutenkin ominaisuudet jäävät vain vähän jälkeen RS-mallista. Lue tarkempi koeajoraportti Biken numerosta 4/2023, joka on jo irtonumeromyynnissä.
Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 765cc
Teho: 120 hv / 11 500 r/min (R-malli)
Teho: 130 hv / 12 000 r/min (RS-malli)
Vääntö: 80 Nm / 9 500 r/min
Voimansiirto: Monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1399 mm / 1402 mm (RS/R)
Istuinkorkeus: 836 / 826 mm
Tankin tilavuus: 15 litraa
Paino tankattuna. 189 / 188 kg
Hinta: 17 190 / 13 995 euroa