Clip-on -ohjaustangot, taakse sijoitetut jalkatapit ja puolikate muuttavat huligaanipyörän aidoksi herrasmieskilpuriksi.
Joillekin tulee ensimmäisenä mieleen café racer, kun Speed Triple RS:ään verrattuna pyörään on vaihdettu clip-on -ohjaustangot, pyöreällä valolla varustettu puolikate, jalkatapit viety taakse ja matkustajan istuimen tilalla on kate. Triumph nimittää tätä kuitenkin herrasmieskilpuriksi.
Speed Triple RS:stä muuttumattomana otettu 180-hevosvoimainen rivikolmonen paitsi murisee sympaattisesti, myös tarjoilee erinomaista voimaa ja herkkyyttä kiihdytyksissä Ascarin radan mutkasta seuraavaan. Vaihteen kanssa ei ole niin justiinsa, toiset käyttävät mieluummin väkivahvaa keskialuetta ja toiset nauttivat dynaamisista yläkierroksista. Kaksisuuntainen, erittäin hienosti toimiva quickshifter viimeistelee moottorin hienon toiminnan.
Ajo-ominaisuudet ovat käyttäjäystävälliset ja mukavat, mutta Sport-tilassa pyörä on innostavan kärkäs – tästä on kiittäminen elektronisesti ohjattua ÖhlinsS-EC 2.0 -jousitusta, joka löytyy ainoastaan RR-mallista. Vaikka NIX-etuhaarukan ja TTX-takaiskarin jousten esijännitykset on säädettävä manuaalisesti, tarjoaa semiaktiivinen jousitus riittävää vaimennusta. Vaimennusten perusasetukset riippuvat valitusta ajoasetuksesta (Rain, Road, Sport, Track, Rider). Lisäksi asetuksia voi hienosäätää itse ja tehdä etu- tai takaosasta viisi askelta kovemman tai pehmeämmän.
Jarrut eivät yksinkertaisesti tästä enää katupyörässä parane. Aluksi Stylema-satulat tuntuvat melkein liian rajuilta, mutta Brembon hieno MCS-pääsylinteri on helposti säädettävissä vähemmän progressiiviseksi ja yhtäkkiä palaset loksahtavat paikoilleen. Myös vakiovarustukseen kuuluvat Pirelli Supercorsa SP V3 -renkaat pitävät mainiosti, vaikka lämpötila koeajossa hiipii nollan tuntumaan.
Kylmässä ajoviimassa on mukavaa, että kapea puolikate tarjoaa hieman suojaa. Clip-on -tangot ovat kaukana, 135 millimetriä alempana ja 50 milliä edempänä kuin RS:n perinteinen ohjaustanko. Jalkatappeja puolestaan on siirretty 15 milliä ylös ja 26 milliä taaksepäin. Toisinsanoen ajoasento on merkittävästi nakuversiota sporttisempi. Se ei kuitenkaan ole niin epämukavaa kuin voisi odottaa, kun venyttää hanskoja ensi kertaa kohti kahvakumeja.
Lue koko koeajoraportti Biken painetusta lehdestä nro 2/2022.
Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 1160cc,
Teho: 180 hv / 10 750 r/min
Vääntö: 125 Nm / 9 000 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1439 mm
Istuinkorkeus: 830 mm
Tankin tilavuus: 15,5 litraa
Paino tankattuna: 199 kg
Hinta: 26 600 €