Metzeler Tourance -renkaiden pito ja ajettavuus on hämmästyttävän hyvä. Ei tietenkään ratarenkaiden luokkaa, mutta arvostelussa pitää huomioida että ne sopivat kohtuullisesti myös soralle. Pyörä kääntyy lähes ajatuksen voimalla, moottorin voimantuotto on lineaarista ja jousitus ja jarrut huippuluokkaa. Kaiken viimeistelee pysty ajoasento ja leveä ohjaustanko. Kun katteita eikä tuulilasia ole, niin vauhti tuntuu reippaana ajoviimana eikä nopeus suorilla karkaa vahingossa liian kovaksi, joskin 150 kilometrin tuntinopeuden yläpuolelle viisari heilahtaa haluttaessa todella nopeasti. Satula on kovahko mutta erityisesti urheilullisessa ajossa kova satula antaa paremman tuntuman kuin pehmeä sohva.
Kun alle vaihtuu XC-malli, leikkaa ajolinja ensimmäisissä mutkissa vahingossa sisäkaarteen puolen pientareelle. Alhaisempi painopiste ja asteen verran jyrkempi keulakulma tuntuvat selvästi terävämpänä kääntymisenä. Lisäksi takasvingi on 32 milliä lyhyempi ja siten akseliväli peräti 40 milliä pienempi, mikä vaikuttaa myös selkeästi kääntyvyyteen. Muuten XC tuntuu asfaltilla paremmalta mutta kallistusvaraa on vähemmän ja jalkatapit raapivat helposti asfalttia.
Koeajossa Triumphin uusilla Scramblereilla ajettiin toinen päivä pelkästään soralla ja maastossa, miten ne sopivat sinne? Mitä Escape- ja Extreme-varustepaketit pitävät sisällään? Miten valita XC:n ja XE:n väliltä omaan käyttöön sopiva malli? Koeajoraportti kokonaisuudessaan julkaistaan MP Maailman numerossa 2/2019, joka tulee myyntiin 24.1.219. Lue!
Triumph Scrambler 1200
nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori, 4 venttiiliä/sylinteri, märkä monilevyinen kytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Poraus x isku 97,6 x 80,0 mm
Iskutilavuus 1200 cm³
Puristussuhde 11,0:1
Suurin teho 66,2 kW (90 hv) / 7400 r/min
Suurin vääntö 110 Nm / 3950 r/min
Hinta vahvistetaan tammikuun 2019 aikana