Edellistä Royal Enfield Classic 350 -mallia valmistettiin 12 vuoden aikana yli kolme miljoonaa kappaletta. Tälle kaudelle malli uudistui perusteellisesti.
Royal Enfieldin mallisto tukeutuu vahvasti perinteeseen. Ja perinteisistä perinteisin malleista on Classic 350. Lahden monitoimimiehen Riku Roudon Riku Motor aloitti tänä keväänä Royal Enfieldien maahantuonnin, ja koeajopyörä käytiinkin hakemassa Ace Café Lahden ja Suomen Moottoripyörämuseon kanssa samassa pihapiirissä toimivalta Riku Motorilta. Riku Motorin Janne Ahonen ruuvasi rekisterikilven uunituoreen Classicin perään juuri ennen koeajon alkua. Ahonen tuntuu sopeutuneen moottoripyöräalalle nopeasti, ja ainakin vinoilu sujuu jo mallikkaasti: ”oo sitten varovainen ettei tää karkaa käsistä, vai pitäiskö jotenkin vähän kuristaa tätä sulle varmuuden vuoksi”. Siinä Ahosen lämminhenkiset saatesanat 20,5-hevosvoimaisen Classicin koeajoon.
Ensimmäinen yllätys tulee vastaan jo ennen moottorin käynnistystä, sillä Classic 350:n istuinkorkeus tuntuu selvästi ilmoitettua 805 millimetriä matalammalta ja myös 195 kilon ilmoitetun märkäpainon arvioisi perstuntumalla selvästi alhaisemmaksi. Satulan ja rungon kapeus saavat jalat yltämään helposti maahan, mikä antaa satulasta korkeuslukemaa matalamman tuntuman. Virtalukko on mittariston takana vasemmassa laidassa. Kun virta-avaimen kääntää ON-asentoon ja painaa starttinappia, niin ilmajäähdytteinen, yksisylinterinen nelitahtimoottori käynnistyy lähes yhtä hiljaisella papatuksella kuin uusi 125-kuutioinen Honda Monkey.
Ykkösvaihde kytkeytyy pehmeän äänettömästi ja kytkinkahva on tunnokas ja sormivoiman tarve keskitasoa. Ykkönen riittää noin 50 nopeuteen, kakkonen kahdeksaankymppiin ja kolmosella saavutetaan tasan satasen mittarinopeus. Kaikkiaan vaihteita on viisi, mikä on varsin riittävä määrä. Kaasunvaste on pehmeä eikä minkäänlaista nykäisyä tunnu moottorijarrutukselta kaasulle tai päinvastoin siirryttäessä. Odotusarvo uuden Royal Enfieldin ajettavuudesta ei ehkä ollut aivan pilvissä, mutta jälleen kerran ennakko-odotukset voi heittää romukoppaan heti koeajon alettua. Pyörä osoittautuu ensimmäisistä kaarteista ja risteyksistä alkaen todella helpoksi ja kevyeksi ajaa. Samoin kun myöhemmin teen muutaman U-käännöksen, niin tuntuu että tämän helpompaa pyörää käännösten tekemiseen ei voi olla. Ei tule edes mieleen tarjota jalkaa maahan kun kapeahkolla tiellä kääntää ohjaustangon linkkuun ja kääntää pyörän 180 astetta ympäri.
Tässä ensimmäisiä ajotunnelmia uunituoreen Royal Enfield Classic 350:n koeajossa. Pidempi artikkeli luettavissa Biken numerosta 8/2022, joka ilmestyy 21. heinäkuuta.
Moottori: ilmajäähdytteinen, yksisylinterinen nelitahtimoottori, 349cc
Teho: 20,5 hv / 6 100 r/min
Vääntö: 27 Nm / 4 000 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 5 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1390 mm
Istuinkorkeus: 805 mm
Tankin tilavuus: 13 litraa
Paino tankattuna: 195 kg
Hinta: 6 150 €
Takuu: 3 vuotta
Lue myös: