Ducati Panigale V4 S on pyörä, jota yleisesti pidetään suorituskyvyn kovimpana ilmentymänä. Entäpä katulaillinen tuotantopyörä, joka näyttää kiihdytyksissä perävalonsa Panigalelle, vieläpä reilulla erolla?
Nollasta viiteenkymppiin 1,5 sekunnissa, kun Panigalella vastaava lukema on 1,8 sekuntia. Ohituskiihtyvyydessä satasesta sataanneljäänkymppiin Ducati ottaa vieläkin selvemmin pataansa: 1,5 sekuntia vastaan 2,8 sekuntia. Testeissä 316 kilometrin huippunopeuteen yltänyt Panigale V4 S on sentään tässä suhteessa selvästi edellä, kun kilpailija jää 193 km/h lukemaan.
Kyseessä on uusi Energica Eva Ribelle. Valmistaja on sama, joka toimittaa kisapyörät MotoE-sarjan tiimeille. Katulaillisen Energica Eva Ribellen huipputeho on 145 hevosvoimaa ja väännöksi kerrotaan sama 215 newtonmetriä kuin MotoE-kisapyörässä. Painoa katumallilla on 274 kiloa.
Painon takia Energicassa on yksi katumoottoripyörissä harvoin nähty varuste, peruutusvaihde. Äänettömyydestä sitä ei voi ajossa syyttää, siitä pitävät huolen vaihteiston vinkuna ja avaruusalus Enterprisen äänimaailma. Kaarreajossa sähkökäyttöinen Energica poikkeaa selvästi verrattuna perinteisiin polttomoottorikäyttöisiin moottoripyöriin. Se kallistuu mutkiin helposti, mutta tietyssä kohdassa tulee vastaan tilanne, jonka jälkeen se haluaa kallistaa lisää, ei oieta seuraavalle suoralle. Syynä on hyrrävoimien puute. Tuntuma on kuin ajaisi perinteisellä moottoripyörällä mutkaan kytkin pohjassa.
Suorituskykyvertailu Energica Eva Ribelle / Ducati Panigale V4 S
0 – 50 km/h 1,5 sek / 1,8 sek
0 – 140 km/h 4,8 sek / 4,9 sek
100 – 140 km/h 1,5 sek / 2,8 sek
Huippunopeus 193 km/h / 316 km/h
Laajempi koeajoartikkeli on luettavissa Biken painetun lehden numerosta 4/2020.