V100 Mandello on ensimmäinen kokonaan uuden moottorisukupolven Guzzi. Samalla mallimerkintä muistuttaa, että ensiesittelyn aikaan Moto Guzzi täytti juhlavat 100 vuotta.
V100 Mandellon moottori kantaa nimeä Compact-Block, ja se onkin nimensä mukaisesti varsin kompakti kooltaan, esimerkiksi pituudeltaan se on kokonaiset 103 millimetriä lyhyempi kuin V 85 TT:n iskutilavuudeltaan pienempi moottori. Tekniikaltaan uusi moottori on moderni, sillä kaksi yläpuolista nokka-akselia sormiseuraajineen ohjaavat neljää venttiiliä sylinteriä kohden.
Starttinappulan painallus kajauttaa ilmoille tutun papattavan Guzzi-soundin. Mutta jotain puuttuu, sillä pitkittäisille moottoreille kaasua käännettäessä tuttu heilahdus sivulle on selvästi aikaisempaa huomaamattomampi. Vaihteistoa ei voi sanoa äänettömäksi, vaan ykkönen menee pesään selvän kolahduksen saattelemana. Nestevälitteinen kytkin toimii moitteetta, ja pienimpien vaihteiden lyhyiden välitysten ansiosta kiihtyvyys tuntuu urheilulliselta. Ykkösellä päästään 92, kakkosella 125 ja kolmosella 157 mittarinopeuteen, ennen kuin moottori 9500 kierroksella menee rajoittimelle. Joka muuten sekin tapahtuu erittäin pehmeästi ”soft cut”-tyyliin. Kierroslukumittarin punaraja alkaa jo 500 kierrosta ennen rajoitinta. Pintakaasulla ajettaessa moottori on mukavan värinätön. Kiihdytyksissä ja isommilla kaasunasennoilla sen sijaan moottorissa jyskyttää tuttu Guzzi-rumpu harvataajuista tunnelmaansa.
V100 Mandello on ensimmäinen Guzzi, jossa käytetään kuusiakselista liiketunnistinta ja sen mahdollistamia kaarre-ABS-jarruja. Koeajossa olleessa S-versiossa on lisäksi semiaktiivinen jousitus ja molempiin suuntiin kytkimettömän vaihteiden vaihdon salliva quickshifter, nekin molemmat ensimmäistä kertaa Guzzissa. Myös kahvanlämmittimet ja mittariston älypuhelinyhdistettävyys kuuluvat S:n vakiovarustukseen. Shifteri ei selviä tehtävästään puhtaasti, sillä ylöspäin vaihdot erityisesti pienimmillä vaihteilla aiheuttavat melkoista nykimistä. Onneksi se on mahdollista korjata softapäivityksillä, kunhan katkoaikoja ja muita parametrejä hierotaan vielä paremmin kohdalleen. Kuljettaja voi valita mieleisimmän neljästä eri ajomoodista: Sport, Road, Travel ja Rain. Jos ei niitä kokeilemalla täysin mieleisiä yhdistelmiä löydy kolmesta eri moottorikartasta, neljästä luistoneston tasosta, kolmesta moottorijarrutasosta ja semiaktiivisen jousituksen vaimennusten lähtötasoista, niin kaikissa moodeissa on lisäksi mahdollisuus muokata mainitut valinnat valinnat omien mieltymysten mukaisiksi.
Rungon suunnittelussa Guzzi on hyödyntänyt Piaggio-konsernin osaamista, ja konsernin merkeistä erityisesti Aprilialla on kokemusta urheilullisten pyörien ja loistavien ajo-ominaisuuksien rakentamisesta. Mandellossa ei sporttipyörien tapaan ole päädytty alumiinipalkkirunkoon vaan teräsputkirunkoon, jossa moottori on osa kantavaa rakennetta. Teräsrunko tuo hieman enemmän painoa, mikä näkyykin pyörän 233 kilon märkäpainossa. Akseliväli on pituudeltaan ”medium” eli 1476 millimetriä. Se on viitisen senttiä keskimääräisiä sporttinakuja pidempi, mutta lisäksi Mandelloon on saatu vakautta loivalla yli 26 asteen keulakulmalla ja peräti 125 millin etujätöllä. Niistä huolimatta pyörä ei tunnu kankealta, vaan sopivalta yhdistelmältä vakautta ja ketteryyttä. Koeajossa oli mahdollisuus kokeilla pyörää myös matkustaja kyydissä, ja mutkatieajossa kuljettaja ei juuri edes huomannut keskikokoisen matkustajan mukanaoloa. Toisiovetona on merkille tuttuun tapaan kardaani, mutta tällä kertaa se on sijoitettu guzzistien mielestä väärälle eli vasemmalle puolelle.
Lue koko koeajoraportti Biken numerosta 6/2023. Siinä lisää mm. jousituksesta, jarruista ja pyörän erikoisuudesta, ajonopeuden mukaan säätyvistä ilmanohjaimista.
Moottori: nestejäähdytteinen, pitkittäin sijoitettu V2, 1042cc
Teho: 115 hv / 8 750 r/min
Vääntö: 105 Nm / 6 750 r/min
Voimansiirto: märkä monilevykytkin, 6 vaihdetta, kardaaniveto
Akseliväli: 1476 mm
Istuinkorkeus: 815 mm
Tankin tilavuus: 17 litraa
Paino tankattuna: 233 kg
Hinta: 24 190 € (perusmalli 20 890 €)