Kaksi vuotta sitten esitelty 890 Adventure kokee ensimmäisen uudistuksensa. Se muuttuu nyt monipuolisemmaksi, sillä se saa käytännössä parhaita puolia sekä R:stä että perusmallista.
Kun 890 Adventuren kantaisäksi luokiteltavaa 790 Adventurea ja sen R-versiota koeajettiin neljä vuotta sitten, niin tehtaan edustajat kertoivat että näiden kahden mallin osia on helppo vaihtaa ristiin. Siitä alkoi ajatusleikki, että millainen olisi omaan käyttöön sopivin versio: R:stä ainakin pidempijoustoinen ja ennen kaikkea täysin säädettävä jousitus ja karkeampikuvioiset renkaat, perusmallista taas korkeampi tuulilasi ja kaksiosainen korkeussäädettävä satula. Kotarin mukaan perusmalli oli ”maastokelpoinen matkapyörä”, ja R-malli päinvastoin. Yhdistelmänä tuloksena olisi yksinkertaisesti maasto- ja matkapyörä. Perusmallissa oli silloin pintakova ja kantava jousitus, puhtaasti maantiekäyttöön suunnatut renkaat ja koeajossakin perusmallilla ajettiin vain kestopäällysteellä.
Paljon on ehtinyt muuttua sen jälkeen. Adventuren jousitusta uudistettiin samalla kun mallimerkintä muuttui 790:stä 890:een, ja nyt 890:n ensimmäisen uudistuksen yhteydessä jousitusta on jälleen parannettu. Vasemmassa tolpassa on puristus- ja oikeassa paluuvaimennuksen säätö. Jousitus ei portugalilaisella asfaltilla tunnu enää pintakovalta, joskin se on edelleen niin kantava että asfalttiajossa on vaikea uskoa että joustomatkaa on käytössä täydet 200 milliä. Alla pyörii nyt Pirelli Scorpion STR -ensiasennusrenkaat, samat karkeakuvioiset nakit jotka mm. Yamaha Ténéré 700:n ja Aprilia Tuaregin alla on osoittaneet sopivansa yhtä hyvin maastoon kuin asfaltille. Edessä on 21-tuumainen kumi ja takana 18-tuumainen. Etupyörän vannekoko olikin KTM-pomo Joachim Sauerin mukaan yksi ensimmäisiä lukkoon lyötyjä asioita, kun 890 Adventuren uudistusta lähdettiin suunnittelemaan.
Vaikka nyt Portugalin Obidosissa oli ajettavana vain 890 Adventuren perusmalli, niin yhtään ei jäänyt sellainen olo, että kaipaisi siihen joitakin ominaisuuksia R:stä. KTM-asiakkaista osa varmasti arvostaa edelleenkin R-versiota enemmän omaan käyttöönsä ja osa perusmallia, mutta sekin tuntuu nyt selvästi monipuolisemmalta ja tasapainoisemmalta kuin aikaisemmin, ei pelkästään matkapyörältä joka on maastokelpoinen.
Moottori on pidetty ennallaan, mutta satulan ja tankin muotoilua muutettu sulavammaksi. Samalla istuinkorkeus on madaltunut 10 milliä (840/860 mm), ja 180-senttisen kuljettajan kantapäät yltävät nyt maahan satulan ollessa alemmassa asennossaan. Katteiden muotoilua on muokattu suojaamaan kuljettajaa paremmin sateella renkaista nousevalta vesisuihkulta, ja sekä leveys- että korkeussuunnassa kasvanut tuulilasi tarjoaa sekin aiempaa parempaa suojaa. MIttaristoa on parannettu sekä luettavuudeltaan että käytettävyydeltään, ja suuri muutos on myös ajomoodin vaihdon yhteydessä automaattisesti muuttuvat ABS-jarrujen asetukset. Kun kuljettaja vaihtaa Offroad- tai Rally-asetukselle, kääntyy ABS-jarrujen asetus automaattisesti Offroad-asetukselle, eli takajarrua lukitsemalla voi hallita pyörää ja eturenkaallekin se sallii jarrutuksissa enemmän luistoa.
Lue koko koeajoraportti Biken numerosta 1/2023, joka ilmestyy jo 15.12.2022.
Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 889cc
Suurin teho: 105 hv (77 kW) / 8 000 r/min
Suurin vääntö: 100 Nm / 6 500 r/min
Voimansiirto: märkä monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Renkaat: 90/90-21; 150/70R18
Akseliväli 1529 mm
Istuinkorkeus 840/860 mm
Joustomatka edessä/takana 200/200 mm
Polttoainesäiliö 20 litraa
Paino tankattuna 210 kg
Takuu 2 vuotta
Hinta vahvistetaan myöhemmin