Kawasakin neljännen sukupolven sporttouring-malli 1000 SX on hienostuneempi ja varustellumpi. Ominaisuuksien painotus on yhä enemmän sporttisuudessa kuin touringissa.
Tälle kaudelle 1000 SX sai Euro5-päivitetyn moottorin, paremmat satulat niin kuljettajalle kuin matkustajalle, uuden TFT-mittariston, vakionopeussäätimen ja kuljettajan valittavat ajomoodit. Samalla ulkonäköä virtaviivaistettiin ja äänenvaimentimia on nyt vain yksi, pyörän oikealla puolella. Samalla nimi vaihtui Z1000SX:stä Ninja 1000SX:ksi.
Koeajoon saimme kevään ensimmäisillä ajokeleillä kahvanlämmittimillä, sivulaukuilla ja tummalla – mutta alkuperäisen kokoisella – tuulilasilla varustetun testipyörän maahantuojalta. Koeajopyörä oli vieläpä ”poliisivärityksellä” eli päävärinä valkoinen, mikä aiheutti kanssaliikkujissa hupaisia reaktioita.
SX-mallia käytetään poliisipyöränäkin ja ensimmäisten ajokokemusten perusteella se siihen vaikuttaa sopivankin hyvin. U-käännösten teko on lapsellisen helppoa pienessäkin tilassa, kiitos pystyn ajoasennon ja lähelle tuodun ohjaustangon sekä paljon kääntyvän etupyörän. Jämäkämmän satulan ansiosta kuljettaja istuu selvästi enemmän ”pyörän päällä”, ei samalla tavalla pyörän sisällä kuin esimerkiksi pienemmissä Z-nakuissa.
Ylävartalon suoja ajoviimaa vastaan on kaukana touring-pyörien suojasta. Erityisesti sivuttaisessa tuulessa viima pääsee tuulilasin jälkeen kiertämään kuljettajan rintaan niin, että tuntuu melkein kuin ajaisi nakupyörällä. Tuulilasin aiempi harva kolmiportainen kaltevuussäätö on tihennetty neliportaiseksi, mikä on kuitenkin selvä parannus. Kuuden asteen lämpötilassa ajetussa koeajossa lisävaruste-kahvanlämppärit nousivat arvoonsa. Niiden teho riittää käristämään kämmenen nahat mediumplussaksi, mutta samaan aikaan käsiltä puuttuva suoja ajoviimaa vastaan jää(h)dyttää rystyspuolen käsistä.
Uusi TFT-mittaristo on selkeä ja monipuolinen. Ohjaustangon katkaisijat ovat taattua Kawasakia, tyylikkäät ja laadukkaan tuntuiset. Jotenkin vilkkukatkaisija ei sovi samaan pirtaan, karhennettuna se sopii hyvin käteen, mutta jossain tilanteissa vaikuttaa heppoiselta ja jumittuu kun pitäisi kytkeä suuntavilkku päälle. Vasemman stongan katkaisimien paljous tarkoittaa sitä, että vähemmän tärkeät katkaisijat – joka tässä tapauksessa merkitsee vakionopeussäätimen nappeja – on siirretty kauemmas sormien ulottuvilta. Pienellä kurkotuksella niihin ylettää, ja loogisesti toimivina niitä on helppo käyttää ilman että tarvitsee siirtää katsetta pois liikenteestä.
Euro5-päivityksen yhteydessä moottorin huipputeho on säilynyt 142 hevosvoimassa ja vääntöä litrainen kone puskee 111 newtonmetriä. Näihin lukemiin nähden onkin outoa, että vaihteiston välitykset ovat todella tiheät. Kuutosvaihteella 4000 kierrosta tarkoittaa vain 92 kilometrin mittarinopeutta. Tuntuukin, että japanialaisvalmistajalta on loppunut itseluottamus kesken ja on varmuuden vuoksi pantu tiheät välitykset, ettei kukaan haukkuisi pataa laiskaksi verrattuna kilpailijoiden iskutilavuudeltaan suurempiin sporttourereihin. SX kyllä kulkisi matka-ajossa mukavammin pidemmillä välityksillä, samalla kulutus ja värinät vähenisivät. Ja onhan muutos toki mahdollista tehdä helposti itse, kun pyörässä on toisiovetona ketju.
Saimme koeajopyörän maahantuojalta aivan uunituoreena nolla kilometriä matkamittarissa. Siksi sovimme, että ajamme pyörällä ensin kevyen sisäänajon tutustuen siihen ja vasta sitten varsinainen koeajo pyörän arvosteluineen. Nyt on sisäänajovaihe takana ja edelläolevat kommentit ovat käytännössä kaikki sellaisia, joihin sisäänajo tai sen puute ei vaikuta. Palataan tarkemmin pyörän moottoriin, voimansiirtoon sekä jousituksen ja jarrujen ominaisuuksiin myöhemmin kauden aikana painetussa Bike-lehdessä.
Kawasaki Ninja 1000 SX
Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 1043 cc
Teho: 142 hv / 10 000 r/min
Vääntö: 111 Nm / 8000 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 835 mm
Tankin tilavuus: 19 litraa
Akseliväli: 1440 mm
Paino tankattuna: 235 kg
Hinta: 19 985 €