Kompaktin kokoiseen runkooon on asennettu niin iso moottori kuin mahdollista. Tässä tapauksessa 1890-kuutioinen. Joku voisi nimittää sitä jo isotteluksi, mutta koeajossa kombinaatio osoittautuu hienosti toimivaksi.
Siitä on tasan sata vuotta, kun ensimmäinen Indian Chief julkaistiin. Indian päätti kunnioittaa mallinimen tasavuosijuhlia täysin uudella Chiefillä. Indianin mallistossa aikaisemmin Chiefinä tunnetut isot Touring-runkoiset mallit ehtivät poistua ennen uutuuden esittelyä valikoimista, ja näin tehtiin tilaa uudelle Chiefille. Chiefin runko on nyt selvästi kompaktimman kokoinen asettuen kutakuinkin isojen Touring-mallien ja Scoutin puoliväliin. Asiakkaiden keskuudessa saman mallinimen käyttö uudessa kokoluokassa aiheuttaa varmasti sekaannuksia aluksi.
Kun Super Chief Limitedillä kurvaa ensimmäiset metrit pihalla, ihmetyttää heti että mihin kaikki kilot ovat kadonneet. Tankattuna 335 kiloa painava pyörä tuntuu lähes samalta kuin ajaisi 80 kiloa kevyemmällä Scoutilla. Painopiste on matalalla, istuinkorkeus vain 665 milliä ja ulkomitatkin ovat vain vähän Scoutia isommat. Mammuttimainen moottori tuo kuitenkin vaa’alla punnittuna merkittävän lisäpainon Scoutiin nähden, samoin se että sen runko on alumiinivalun sijaan väännetty teräsputkesta.
Vakiomoodilla (Standard) ajettaessa kaasukahvan tuntuma on customiin sopivan rauhallinen. Moottori vetää kuutosvaihteella puhtaasti 60 kilometrin tuntinopeudesta alkaen, eli noin 1300 kierroksesta lähtien. Peräti 1890-kuutioinen moottori tuottaa 162 newtonmetrin väännön jo 3200 kierroksella, ja sen tuntee ajaessa. Kun vaihtaa urheilullisen ajoasetuksen (Sport), muuttuu ääni kellossa, kirjaimellisesti. Käyntiääni ja moottorin tuntuma ovat selvästi terävämpiä. Toiseksi sähköisen kaasukahvan välitys tuntuu Sport-asetuksella nopeammalta, minkä huomaa erityisesti liikkeelle lähtiessä kierrosluvun tahattomana karkailuna. Kaasuun reagointi on aggressiivista, ja ajaessa joutuu jopa miettimään että onko tuntuma liian terävä customiin. Tätä korostaa vielä erittäin lyhyeksi välitetyt pienimmät vaihteet. Kuutosvaihde sen sijaan on välitetty todella pitkäksi, sillä satasen mittarinopeudessa kierroksia on vain 2200. Pitkä välitys tappaa liiat menohalut, ja ohituksiin voimaa ja kiihtyvyyttä ei ole kuutosella enää yhtään liikaa. Kun asetuksen vaihtaa rauhallisimmalle Tour-asetukselle, on reagointi viipyilevää ja e-rit-täin rauhallista.
3000 kierroksesta alkaen iso veekakkonen tutisee niin, että sen tuntee sekä satulan, ohjaustangon että astinlautojen kautta. Se nyt vaan on ominaisuus, joka seuraa automaattisesti mukana silloin kun kaksisylinterisen moottori sylinterin halkaisija on yli 100 milliä ja iskunpituus huimat 113 milliä. Pitkäiskuisuus selittää myös sen, että maksimikierrosluku on näinkin alhainen. Männännopeus on silti lähes sama kuin selvästi korkeammalle kiertävässä Scoutissa, jossa puolestaan iskunpituutta on vain 73 milliä. Astinlaudat saa kaarteissa ja rampeissa halutessaan osumaan maahan, mutta kallistusvaraa on kuitenkin riittävästi pyörän tyylisuunta huomioiden.
Laajempi koeajoartikkeli julkaistu Biken numerossa 8/2021.
Moottori: ilmajäähdytteinen V2, 1890cc
Teho: ei ilm.
Vääntö: 162 Nm / 3200 r/min
Akseliväli: 1626 mm
Istuinkorkeus: 665 mm
Tankin tilavuus: 15,1 litraa
Paino tankattuna: 335 kg
Hinta 26 490 €
Indian Chief -mallien esittely: