Indian Chiefin uusin malliversio sai lisänimen Sport. Urheilullisuutta siitä löytyykin, mutta amerikkalaisella twistillä.
Indian lanseerasi Chiefin nykyisen sukupolven pari vuotta sitten, jolloin markkinoille tulivat Chief, Chief Bobber sekä tuulilasilla, sivulaukuilla ja astinlaudoilla varustettu Super Chief. Nyt mallisto täydentyy Sport Chiefillä.
Moottori on sama 1890-kuutioinen ja ilmajäähdytteinen V2 kuin muissakin Chiefeissä. Tehoa siinä on 88 hevosvoimaa, mutta vääntöä muhkeat 162 newtonmetriä jo 3200 kierroksella. Kierroslukumittarin punaraja alkaa 5000 kierrokselta ja rajoitin katkaisee menon noin 5500 kierroksella. Urheilullisuus ei siis tässä tapauksessa tarkoita huikeaa tehopiikkiä yläkierroksilla, vaan sitä että vääntöä on käytössä julmasti läpi koko kierrosalueen. Toiseksi urheilullisuus tulee esiin kun vaihdetaan Standard-ajomoodin Sportiin, jolloin pyörä reagoi todella terävästi kaasukahvan liikkeisiin.
Kun moottori on sama kuin muissa Chiefeissä, niin mistä sitten lisänimi Sport? Indian on vaihtanut sekä jousitus- että jarrukomponentit tavoitteenaan parempi ajettavuus ja suorituskyky. Foxin takapampuissa on joustomatkaa täydet 100 milliä ja etupään (Challengerista lainatuissa) Kybin USD-teleskoopeissa peräti 130 milliä. Takapää näyttää suhteelllisen pehmeältä, kun katsoo kolleegoiden istuvan pyörän satulaan ja perän painuvan selvästi. Progressiivisuus aiheuttaa kuitenkin sen, että koeajopäivän aikana takapää ei lyö pohjaan kertaakaan, mutta ulosjoustoa löytyy riiittävästi ja paluuvaimennusta juuri sopivasti, että pyörä tuntuu suorastaan imeytyvään tiehen kiinni kaikissa ajotilanteissa. Tukevamman jousituksen luvataan lisäävän kallistusvaraa yhdellä asteella, joskin ilmoitettu maksimi 29,5 asteen lukema tarkoittaa jalkatappien raapivan asfalttia vähänkin urheilullisemmin ajettaessa.
Muiden Chiefien yhden levyn etujarru on saanut väistyä tuplalevyjen ja Brembon nelimäntäisten radiaalisatuloiden tieltä. Yli 300-kiloiselle pyörälle jarrupäivitys on tehnyt todella hyvää. Hidastuvuus on riittävää, vaikka suorilla kiihdyttää rajummin ja mutkiin tullessa vauhtia on hidastettava reilummin. Ja mikä parasta, tehokkaassakin jarrutuksessa riittää kahden sormen puristusvoima jarrukahvasta.
Varsinainen sporttipyörä Sport Chief ei siis eurooppalaisnäkökulmasta ole, mutta selvästi sisarmallejaan urheilullisempi kuitenkin. Parasta pyörässä on silti hyvä tasapaino eri ominaisuuksien kesken. Laajempi koeajoraportti julkaistaan Biken numerossa 4/2023, joka ilmestyy torstaina 6.4.2023.
Moottori: ilmajäähdytteinen V2, 1890cc
Suurin teho: 88 hv (maksimitehon kierroslukua ei ilmoiteta)
Suurin vääntö: 162 Nm / 3 200 r/min
Akseliväli: 1640 mm
Istuinkorkeus: 686 mm
Tankin tilavuus: 15,1 litraa
Paino tankattuna: 311 kg
Hinta: 27 799 €
Takuu: 2 vuotta + 3 vuoden rajoitettu takuu moottorille, vaihteistolle ja elektroniikalle