Sitä on vaikea luokitella mutta siitä on helppo pitää.
Aikanaan Indian Scout -koeajossa ihmettelin, että korkealle kiertävä ja tehokas moottori sopisi hyvin myös selvästi urheilullisempaan malliin. Niin myös Indianin mielestä, sillä uuden FTR 1200:n moottorissa on sama iskunpituus kuin Scoutissa mutta porausta on kasvatettu kolmella millillä. Teholukematkin on samalla nousseet kokonaan uudelle tasolle.
Indianin FTR750 flat track -kisapyörää mukaillen suunniteltu katumalli FTR1200 tekee heti ensimmäisestä kilometristä lähtien vaikutuksen vahvalla väännöllään. Moottori vetää V2-moottoriksi todella alhaalta puhtaasti ja voimaa alkaa olla jo 3000 kierroksen jälkeen mukavasti. Parhaimmillaan moottori on 4000 ja 7000 kierroksen välillä, jolloin ollaan myös parhaimman väännön alueella. Punaraja tulee vastaan vasta 9000 kierroksen kohdalla. Voima tulee ulos niin helpon tuntuisesti, että sitä on kiva käyttää tarpeettomastikin kiihdytellen. Normimotoristin itsehillinnällä varustettuna sillä onkin vaikea ajaa nätisti ja yhtään suorituskykyä kokeilematta.
Loivissa toisiaan seuraavissa mutkissa FTR kääntyy neutraalisti. Ilmeisesti Dunlop DT3 -renkaasta johtuen puolelta toiselle kääntymisessä tulee pieni miettimistauko pyörän noustessa kallistuksesta pystyasentoon, ennen kuin se lähtee kääntymään toiseen suuntaan. Tiukemmissa mutkissa kuljettaja joutuu joko siirtämään painoa sisäkurvin puoleiselle jalkatapille tai käyttämään työntöohjausta, muuten ajolinja jää liian loivaksi. Pitkä 1524 millin akseliväli ja loiva 26,3-asteinen keulakulma aiheuttavat liikkeiden rauhallisuuden. Myös 19-tuumainen eturengas ja 18-tuumainen takanakki on totutusta poikkeava pyöräkokoyhdistelmä, joka antaa oman värinsä ajettavuuteen. Se ei kuitenkaan vähennä ajonautintoa, vaan tekee pyörästä vieläkin mielenkiintoisemman. FTR ikäänkuin vaatii kuljettajalta tiettyä päättäväisyyttä, mutta palkitsee sen tarvittaessa kovanakin suorituskykynä.
Jalkatapit on viety suhteellisen taakse, mikä lisää urheilullisuuden tuntua. Ajoergonomia on kunnossa, joskin 840 millin istuinkorkeudesta johtuen lyhyemmillä kuljettajilla on haastetta pyörän käsittelyssä. S-versiossa on täysin säädettävä jousitus sekä edessä että takana. Perusasetuksissaan se on tehokkaalle nakupyörälle sopivasti säädetty jämäkäksi. Se sopii hyväkuntoiselle asfaltille ja urheilulliselle ajotyylille. Jos tie on pomppuisempi tai haluaa lisää mukavuutta, niin pari napsua pehmeämmät asetukset toimivat paremmin.
Vaikeinta FTR 1200:ssa on sen luokittelu. Se ei ole tavallinen nakupyörä eikä varsinaisesti scrambler. Jos sitä vertaa esimerkiksi Ducatin malleihin, niin se on tavallaan sekoitus Monsteria, Scrambleria ja onpa siinä jopa ripaus Diavelia. Valmistajan mukaan yksi pääkilpaillijoista on BMW Rnine T. Vaikka ulkonäkö poikkeaakin reilusti, niin teho- ja vääntölukemat sekä hinta ovat lähellä toisiaan. Suurin syy BMW:n nimeämiseen on ehkä kuitenkin se, että sekä Rnine T että FTR 1200 ovat molemmat pyöriä, jotka ostetaan suureksi osaksi tyylikkään ulkonäön vuoksi ja koska halutaan erottua massasta. FTR:n ostoperusteeksi tosin käy myös suorituskyky, sillä 120 newtonmetrin vääntö ja 123 hevosvoiman teho vievät 222-kiloista pyörää urheilullisesti eteenpäin.
Biken 13.6. ilmestyvässä seuraavassa painetussa lehdessä (6/2019) laajempi Indian FTR 1200 S -koeajoraportti.
Indian FTR1200 S
Moottori: 60-asteinen V2, nestejäähdytys
Iskutilavuus: 1203 cc
Poraus x isku: 102 x 73,6 mm
Puristussuhde: 12,5:1
Teho: 123 hv / 8250 r/min
Vääntö: 120 Nm / 5900 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Renkaat: 120/70R19 / 150/80R18
Akseliväli: 1524 mm
Istuinkorkeus: 840 mm
Caster/jättö: 26,3 / 130
Kuivapaino: 222 kg
Hinta: FTR1200 18 990 €, FTR1200 S 20 990 €