Loppuunmyyty katsomo villinä Kullaksen voittaessa Tampere Supercrossin
Tähän asti Hussen malliston suurin moottori on ollut 701-mallien 693-kuutioinen ja yksisylinterinen. Uusi Norden 901 on siten merkin selvästi suurin, tehokkain, varustelluin, monipuolisin ja kallein malli.
”Sehän on KTM”, huutelevat besserwisserit jo takarivistä. Totta onkin, että 889-kuutioinen moottori ja runkorakenne ovat peräisin KTM 890 Adventuresta. Yhtä totta on kuitenkin se, että esimerkiksi akseliväli, keulakulma, joustomatkat, maavara, tankin tilavuus, istuinkorkeus, ensiasennusrenkaat ja varustetaso ovat erilaiset kuin KTM:n Kasiysikympissä tai sen R-versiossa. Pyörää Kotariksi huuteleville voisikin esittää vastakysymyksen, että onko heidän mielestään myös Audi, Volkswagen ja Skoda yksi ja sama asia, kun niissä käytetään samaa voimalinjaa ja pohjalevyä.
Pääsimme koeajamaan upouuden Norden 901:n tuoreeltaan Azorien jylhissä maisemissa heti mallin julkistamista seuraavana päivänä. Kaksisylinterinen moottori hörähtää käyntiin normaalia iloisemman äänen saattelemana, sillä puoleen koeajorivistön pyöristä on vaihdettu Akrapovicin slip-on -vaimennin ja toiseen puoleen Remuksen vaimennin. Koeajo starttaa lyhyellä asfalttiosuudella, jossa huomaa 21-tuumaisen etupyörän ja Pirelli Scorpion Rally STR -ensiasennusrenkaiden tuovan tiettyä rauhallisuutta kaarrekäytökseen. Karkeasta nappulakuvioinnistaan huolimatta Pirellin sisärenkaattomat kumit osoittautuvat pidoltaan melko hyviksi kestopäällysteellä.
Moottori yllättää positiivisesti suoraviivaisella kaasuvasteellaan Street-asetuksella ajettaessa. Kuutosvaihteellakin moottori vetää puhtaasti jo 2500 kierroksesta eli noin kuudenkympin nopeudesta alkaen. 3000 kierroksesta alkaen voimaa ja vääntöä on tarjolla yllättävän reilusti, joten moottorin käyttöalue on laaja punarajan alkaessa vasta 8600 kierroksen kohdalla. Vahva vääntö kolmesta tonnista lähtien saa aikaan sen, että useimpiin ajotilanteisiin löytyy monta sopivaa vaihdetta käytettäväksi. Vauhdikkaammissa mutkissa Pirellin nappulakumit varoittavat selvästi pidon rajan lähestymisestä. Märällä asfaltilla Norden kääntyy mutkiin höyhenenkevyen neutraalisti, eikä kuljettajan tarvitse puristaa ohjaustankoa tai korjailla ajolinjaa kesken mutkan. Tämä kertoo hyvästä ohjausgeometriasta.
Soraosuudella luistonesto saa kehuja, sillä se suitsii menoa pehmeästi vailla minkäänlaista nykimistä tai räkimistä. Luistoneston herkkyysero eri ajotilojen välillä tulee selväksi, kun kahvitauolla kollega kertoo jääneensä soraosuudella jumiin jyrkkään ylämäkeen siksi, että oli unohtanut päälle Street-asetuksen, ja herkkä luistonesto hyydytti pyörän mäkeen kokonaan. Offroad-asetuksella pyörä nousi saman mäen kuin sukkasillaan.
Seisaaltaan ajaessa löytyy sopiva ajoasento nopeasti, sillä voimakkaasti taaksepäin levenevä satula ja yhtä voimakkaasti eteenpäin levenevät tankin katteet ohjaavat polvet automaattisesti pyörän kapeimpaan kohtaan, ja ne pysyvät siinä. 180-senttiselle kuljettajalle ohjaustanko on seisaaltaan ajaessa melko lähellä ja hieman turhan alhaalla. Kun ajotauolla käännetään ohjaustankoa hieman eteen- ja ylöspäin, niin ajoasento tuntuu sen jälkeen paljon luontevammalta.
Husqvarna Norden 901:n tuotanto alkoi marraskuun alussa ja ensimmäiset pyörät toimitetaan jälleenmyyjille jo tämän vuoden puolella. Lue koko laaja kuuden sivun koeajoraportti Biken numerosta 10/2021. Lehtipisteisiin se ilmestyy 19. marraskuuta. Tilaajat saavat lehden jo pari päivää aikaisemmin. Tilaa oma bike tästä, niin sinäkin saat lehden ensimmäisten joukossa:
Husqvarna Norden 901
Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 889cc
Teho: 105 hv / 8 000 r/min
Vääntö: 100 Nm / 6 500 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1513 mm
Istuinkorkeus: 854/874 mm
Tankin tilavuus: 19 litraa
Paino ajokunnossa ilman polttoainetta: 204 kg
Hinta: vahvistetaan lähipäivinä
Lue myös juttu Norden 901:n julkistuksesta:
Hussen edellinen suuri uutuus, jonka odotetaan kasvattavan merkin markkinaosuutta selvästi Suomessakin: