Expedition laajentaa Husqvarna Norden 901:n ominaisuuksia selvästi. Ja mikä yllättävintä, perusmalliin verrattuna ominaisuudet laajenevat lisää sekä offroadin että matkailun suuntaan.
Husqvarnan esittelemä Norden 901 Expedition aiheutti ensin hämmästystä, sillä tehtaan pressitiedotteen otsikossa sitä kuvattiin nimellä ”touring machine”. Samaan hengenvetoon kuitenkin kerrottiin jousituksen olevan perus-Nordeniin nähden pitkäjoustoisempi (240 mm) ja täysin säädettävä WP Xplor, mikä taas viittasi maasto-ominaisuuksien kehittämiseen. Eli kumpaan suuntaan Expeditionia nyt oikein on viety? Se selvisi, kun saimme tilaisuuden käydä koeajamassa uutuus tuoreeltaan Etelä-Afrikassa.
Tavallisen yhden päivän koeajon sijaan perillä odotti kahden päivän mittainen adventure, tai tässä tapauksessa paremmin kuvaava nimi on expedition. Pyörissä oli paikallaan vakiovarustukseen kuuluvat pehmeät sivulaukut, niihin pakattiin kahden päivän omat henkilökohtaiset tavarat ja sen jälkeen lähdettiin kohti tuntematonta, sillä seikkailun sisällöstä ei juurikaan kerrottu etukäteen.
Ensin pieni asfalttipätkä, jotta sai vähän tuntumaa pyörään. Pian asfaltti vaihtui soratieksi ja hetkeä myöhemmin poluksi. Hiekkatiet olivat loivapiirteisiä mutta yllättävän suomalaistyyppisiä muuten, paitsi pölyäminen oli moninkertaista verrattuna kotimaassa totuttuun. Väliä edelliseen pyörään pitikin kasvattaa, ja silti näkyvyys oli hyvin rajallinen. Kun joutui keskittymään edellisen kuljettajan hahmon näkymiseen ja ennakoimaan jos yllättäen letka pysähtyy, niin yhtäkkiä huomasi että itse ajamiseen ja pyörään ei juurikaan tarvinnut keskittyä, mikä on aina merkki onnistuneista ajo-ominaisuuksista.
Helpompien polkujen jälkeen alettiin kavuta vuorille pitkin uria, joihin ylhäältä valuva sadevesi oli syövyttänyt isoja reikiä ja ojia. Lämmitettävää satulaa ei juurikaan tarvinnut istumalihaksillaan kosketella, vaan vaativassa maastossa oli ajettava tapeilla seisten. Moottorin luonteen, kytkimen, voimansiirron ja renkaiden yhteistoiminta tuli hyvin esiin tällaisissa olosuhteissa, eikä niiden yhteensovittamisessa todellakaan ollut valittamista.
Teltoissa vietetyn yön jälkeen matka jatkui yhä ylemmäs vuorilla, ja yhä karummissa olosuhteissa. Ryhmää vetävä Husqvarnan markkinointipäällikkö Gordon vom Bauer pysäytti letkan ja antoi ohjeen avata kaikki mahdolliset tuuletusvetoketjut ajopuvuista. Siitä saattoi arvata, ettei edessä odottava reitti ainakaan muuttuisi helpommaksi. Ja aavistus osoittautui oikeaksi. Ylämäki jyrkkeni, ylitettävät kivet olivat yhä suurempia ja neljän millin alumiinista valmistettu pohjapanssarikin joutui töihin. Ylös vuorelle kuitenkin selvittiin, vieläpä kaatumatta, mutta seuraava osuus alamäkeen ei välttämättä ollut juurikaan helpompi. Kaikki osuudet olivat täysin ajettavissa Expeditionin kaltaisilla pyörillä, mutta vaativuudeltaan sellaisia etten ainakaan itse veisi omalla rahalla ostettua 22 744 euron arvoista pyörää vastaaviin paikkoihin.
Välillä ajettiin myös asfalttia, joten matkaominaisuuksistakin sai hieman tuntumaa. Uuden touring-tuulilasin tuoma suoja on selvästi perusmallin pientä lasia parempi, ja matkustusmukavuutta parantavat vielä vakionopeussäädin sekä vakiovarustukseen kuuluvat kahvan- ja istuimenlämmittimet.
Yllättävintä kokonaisuudessa oli se, että Expedition tuntui selvästi perusmallia paremmalta niin maastossa kuin maantielläkin. Expeditionilla voisi yhtä hyvin kuvitella lähtevänsä asfalttitietä pitkin Alpeille kuin sorateitä ja polkuja pitkin kiertelemään Suomea. Jos pehmeät sivulaukut tuntuvat omasta mielestä liian heppoisilta tai ahtailta, niin tarjolla on myös kulmikkaat alumiinisalkut, joissa tilaa on enemmän. Pieniä puutteitakin koeajon aikana tuli esille, mutta ei sellaisia joita ei voisi lisävarusteilla tai pienillä muutoksilla korjata. Palataan tarkemmin ominaisuuksiin ja myös niihin parannusehdotuksiin Biken seuraavassa painetussa numerossa.
Lue myös: