Edullinen, kevyt ja äärettömän hauska soratiellä. CRF 300 Rally tarjoaa paljon sellaista, johon isommat seikkailupyörät eivät pysty.
Muistikuva edeltävän 250-kuutioisen mallin koeajosta oli, että asfaltilla pyörä viihtyy huonosti, jos lainkaan. Siihen nähden 300-kuutioiseksi kasvanut Rally-Honda yllättää positiivisesti heti kättelyssä. Kunhan nappularenkaiden ja pehmeän 260 milliä joustavan alustan flexiibeliin yhteiseloon tottuu, niin jopa moottoritiesiirtymän ajaminen on mukava kokemus. Teho on kasvanut kakspuolikkaaseen verrattuna 10 prosenttia ja vääntö 18 prosenttia.
Karkeakuvioiset ensiasennusrenkaat pitävät irtosoralla hyvin, ja pyörä elää suhteellisen vähän kuljettajan alla. Parasta on kuitenkin se tuntuma ja palaute, jonka Honda antaa. Varmuus ajamiseen syntyy nopeasti. Rajallisen tehon takia kaasulla ohjaaminen ei käytännössä onnistu kuin hitaissa nopeuksissa. ABS-järjestelmän saa kytkettyä helposti pois mittariston kyljessä olevasta napista, mutta ainoastaan paikallaan ollessa. Vain 153 kilon paino tankattuna helpottaa käsittelyä, samoin pieni 2,3 metrin kääntösäde. Vaikka painoa onkin 40 kiloa kilpaenduroita enemmän, niin isoihin adventurepyöriin verrattuna CRF 300 Rally on kuitenkin huimat 100 kiloa kevyempi.
Alle 30-hevosvoimaisella moottoripyörällä vaihteita saa ymmärrettävästi vaihdella ahkerasti, mutta kevyen kytkinkahvan ja kevytkäyttöisen vaihteiston avulla sekin tuntuu pelkästään hauskalle. Uuden yhdistelmäluistokytkimen kytkinkahva on 20 prosenttia kevyempi käyttää, ja riittääkin kun yhden sormen pitää kytkinkahvalla. Sekä ylös- että alaspäin voi vaihtaa myös ilman kytkintä sujuvasti. Viiden pienimmän vaihteen välitystä on tihennetty, ja kolmella pienimmillä vaihteilla rajoittimelle mennään mittarinopeuksissa 47-74-101 kilometriä tunnissa. Kuutosvaihteen välitystä on pidennetty johtuen kasvaneista voimavaroista, ja samalla maantieajoon on saatu lisää mukavuutta. Kuutosella satasen mittarinopeudessa kierroksia on 6200, joka ei kuitenkaan yksisylinterisen moottorin papattaessa tunnu että moottori huutaisi liikaa.
Moni isommalla ja tehokkaammalla pyörällä ajava saattaa etukäteen – aivan turhaan – väheksyä 300-kuutioista seikkailupyörää. Koeajon perusteella väitän, että jos lähdetään kaveriporukalla erilaisilla seikkailupyörillä päiväksi rilluttelemaan sorateille ja aina välillä vaihdetaan pyöriä, niin iltapäivällä Honda on se jolla kaikki haluavat ajaa. Niin helppo ja hauska ajettava se on!
Laajempi koeajoraportti luettavissa Biken numerosta 5/2021, joka ilmestyy huhtikuun lopulla.
Moottori: yksisylinterinen, nestejäähdytetty nelitahtimoottori, 286cc
Suurin teho: 27 hv (20,1 kW) / 8 500 r/min
Suurin vääntö: 26,6 Nm / 6 500 r/min
Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1455 mm
Istuinkorkeus: 885 mm
Tankin tilavuus: 12,8 litraa
Paino tankattuna: 153 kg
Takuu 4 vuotta
Hinta 8 790 €