Täysin uusi runko ja moottori. Honda on panostanut tosissaan uuteen CB750 Hornet -malliinsa, ja lopputuloksena on monipuolinen, urheilullinen ja helppokäyttöinen kokonaisuus.
Moni hieraisi silmiään, kun Honda esitteli marraskuun alussa uuden Hornetin. Kaksisylinterinen rivimoottori Hornetissa, mitä ihmettä? Mutta vilkaistaanpa tarkemmin: tehoa 92 hevosvoimaa, vääntöä 75 newtonmetriä ja paino tankattuna 190 kiloa. Tämä pyhä kolminaisuus tarkoittaa, että uusi Hornet pesee vanhan nelisylinterisellä rivikoneella varustetun CB600F Hornetin suorituskyvyssä. Kuussatasessa huipputeho saatiin vasta 12 000 kierroksella, uudessa rivikakkosessa jo 9500 kierroksella. Vääntöä on nyt yli 10 newtonmetriä enemmän ja sekin saadaan yli 2000 kierrosta matalammalla lukemalla. Painoakin on kymmenisen kiloa vähemmän.
Pääsimme koeajamaan uuden Hornetin heti tuoreeltaan Espanjan Mojacarissa, ja tätä kirjoitettaessa on kulunut vasta pari tuntia siitä, kun 228 kilometrin koeajo saatiin päätökseen ja virta-avain käännettiin off-asentoon. Ensimmäinen positiivinen yllätys tulee, kun Hondan henkilökunta täräyttää aamulla Hornetit lämpiämään hotellin pihalla. Ei puhettakaan tulpattoman mopon pehmeästä pörinästä, vaan ihan mukavaa murinaa, joka vielä korostuu kun samanlaisia moottoreita on käynnissä viitisentoista vieri vieressä.
Liikkeelle lähdettäessä Honda reagoi todella terhakasti kaasukahvan liikkeisiin, vaikka asetukseksi on valittu Standard, eli toiseksi terävin vaihtoehto. Herkkyys vielä korostuu, sillä kaasukahvaa ei tarvitse kääntää kuin pieni murto-osa kokonaisliikeradasta, vaikka haluaisi kiihdytellä vähän urheilullisemminkin. Koeajopyöriin on asennettu quickshifterit, joten vaihteita tulee vaihdettua vähän turhaankin, koska se nyt vaan on niin helppoa ja hauskaa. Shifterissä on säätö, jossa voi valita sen toiminnan kolmesta eri vaihtoehdosta: soft, medium tai hard. Ja nämä vieläpä erikseen ylös- ja alaspäin vaihtamiselle.
Ensimmäisellä 50 kilometrin pätkällä kuvauspaikalle tuntuu, että yli 7000 kierroksen ei moottoria tarvitse juurikaan kierrättää, vaikka ryhmän veturi työntääkin edellä menemään ihan hyvää kyytiä. Vääntöä on vahvasti jo 3000 kierroksesta alkaen, ja halutessaan voi isoillakin vaihteilla vedättää jo 2000 kierroksesta alkaen. Punaraja alkaa 10 000 kierroksen kohdalta.
Kun seuraavalla etapilla kasvatetaan vauhtia edelleen, niin käyttökelpoisimmiksi vaihteiksi osoittautuvat kolmonen ja nelonen. Vaikka vääntö ala- ja keskikierroksilla on vahvaa, niin huippukierroksilla moottorista löytyy vielä rivikakkoselle harvinainen tehobuusti. Ehkä tehopiikistä puhuminen on yläkanttiin, mutta moottori ei puudu samalla tavalla kuin moni muu rivikakkonen yläkierroksilla. Yksi puutekin moottorista löytyy, siitä nimittäin puuttuu häiritsevät värinät yläkierroksilla. Monissa muissa moottoripyörämalleissa kierrosluvun pystyy arvioimaan kirjaimellisesti perstuntumalla, sillä kierrosten kasvaessa värinät muistuttavat joko satulan, jalkatappien tai stongan välityksellä. Mutta ei Hondassa, vaan se pysyy miellyttävänä ihan kierroslukumittarin punarajalle asti.
Siinä ensimmäiset maistiaiset moottorista. Lisää kokemuksia ajettavuudesta, jousituksesta, jarruista ja koko pyörästä kerrotaan Biken seuraavassa numerossa, joka ilmestyy 15.12.2022.
Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori, 755cc
Sylinterimitat: 87 x 63,5
Puristussuhde: 11,0:1
Teho: 92 hv / 9500 r/min
Vääntö: 75 Nm / 7250 r/min
Voimansiirto: märkä monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1420 mm
Istuinkorkeus: 795 mm
Tankin tilavuus: 15,2 litraa
Paino tankattuna: 190 kg
Hinta: 11 890 €