Loppuunmyyty katsomo villinä Kullaksen voittaessa Tampere Supercrossin
Sportster saa täysin uuden moottorin ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1986. Teholukema loikkaa samalla uudelle sataluvulle melkeinpä tuplaantuen edellisestä mallista.
Uusien mallien kohdalla on enemmän sääntö kuin poikkeus, että valmistajat kertovat tehon kasvaneen ja painon pudonneen. Mutta poikkeuksellista Sportsterin kohdalla on muutoksen suuruus. Vanhan ilmajäähdytteisen moottorin teholukemaa ei edes ilmoitettu mutta se oli noin 68 hevosvoimaa. Siten uuden nestejäähdytteisen Revolution Max 1250T -moottorin ilmoitettu 122 hevosvoimaa on valtava loikka ja tarkoittaa Sportsterin siirtymistä kokonaan uuteen luokkaan. Vääntökin kasvaa samalla yli 120 newtonmetriin, Harrikka ilmoitti mallia julkistaessaan lukemaksi 127 Nm mutta nyt Euroopan version lukemaksi kerrotaan 125 Nm. Paino tankattuna on vain 228 kiloa, missä on 40 kilon pudotus edellisestä mallista. Suorituskykynsä puolesta uusi Sportster S painiikin samassa sarjassa kuin Harrikan mallistossa aiemmin ollut V-Rod.
Uusi Sportster S on amerikkalaisella mittapuulla katsottuna kevyt ja ketterä. Se näyttää massiiviselta, mutta on mitoiltaan ja ajoasennoltaan kompakti. Massiivista vaikutelmaa kasvattaa peräti 160 millin levyinen eturengas ja ylös scrambler-tyylisesti nostetut tupla-äänenvaimentimet. Kapea ohjaustanko on lähes suora, mikä tekee ajoasennosta hieman etukenon ja sopivan aggressiivisen. 11,8-litrainen polttoainetankki on ehtaa peltiä, ei mikään muovikupla.
Yleensä Harrikat pitävät etenemisen sijaan lähinnä ääntä itsestään. Tässä tapauksessa asia on päinvastoin. Melutaso on maltillinen, mutta 122 hevosvoiman turvin Sportster S ampuu kuin tykin suusta. Toki Harley ottaa Revolution Max -moottorista vielä 30 hevosvoimaa enemmän Pan Americassa, mutta Sportsterissa on enemmän vääntöä ja tehoa kierrosalueen alapäässä, mikä on valintana täysin perusteltu. Kaarteisiin pyörä seuraa kuljettajan toivetta hyvin ja pitää leveästä eturenkaasta huolimatta linjansa.
Sportster S on pyörä, joka tarjoaa sekä ulkonäköä että suorituskykyä. Se on Bobber, joka toimii yhtä hyvin, halusit sitten liukua kaupungin katuja iltamyöhällä, avata kaasua reippaammin tai taittaa työmatkaa aamunkoitteessa. Yli 60 vuotta samalla nimellä tauotta valmistettu Sportster on kaikkien aikojen myydyin Harley-Davidson. Valmistaja itse vertaa sitä Ford Mustangin ja Porsche 911:n kaltaisiin automaailman ikoneihin, mutta itse asiassa ne molemmat ovat seitsemän vuotta Sportsteria nuorempia.
Lue koko koeajoraportti Biken juuri ilmestyneestä numerosta 9/2021.
Moottori: 60-asteinen V2, 1252cc
Teho: 122 hv / 7 500 r/min
Vääntö: 125 Nm / 6 000 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, hihnaveto
Akseliväli: 1520 mm
Istuinkorkeus: 753 mm
Tankin tilavuus: 11,8 litraa
Paino ajokunnossa: 228 kg
Hinta alkaen 20 470 €
Pan Europeanin koeajo: