Loppuunmyyty katsomo villinä Kullaksen voittaessa Tampere Supercrossin
Moottori ja kaksi pyörää, vaan ei mitään ylimääräistä. Paitsi iso annos retrohenkistä tyyliä.
Kun Ducatin muu mallisto siirtyy vähitellen alumiinimonokokkirunkoihin, nestejäähdytykseen, V4-moottoreihin ja jopa luopuu ikiaikaisesta italialaismerkin tunnusmerkistä eli desmodromisesta venttiilikoneistosta, niin Scrambler-mallit vaalivat yhä kaikkia perinteisiä ducatismeja; kaksiventtiilinen, 90-asteinen V2-moottori ilmajäähdytyksellä, desmodromisella venttiilikoneistolla ja moottori pultattuna kiinni trellis-teräsputkirunkoon.
Nyt 803-kuutioinen Scrambler uudistuu läpikotaisin. Moottoria päivitetään, samoin ulkonäköä, ergonomiaa, kuljettajan satulaa, mittaristoa ja jopa takajousi siirtyy svingin vasemmalta puolelta lähemmäs keskilinjaa, joten uusi ja vanha malli on helppo erottaa toisistaan. Ja silti uusikin on helppo tunnistaa edelleen Scrambleriksi, sillä perustunnusmerkit on säilytetty.
Vaihteet on välitetty sopivan lyhyiksi ja moottori vetää puhtaasti 2000 kierrokselta alkaen. Kuutosvaihteellakin voi ajaa vaivatta jo 40 kilometrin tuntinopeudesta alkaen. Hidastetöyssyjen yli Scrambler menee vaivattomasti 150 millimetrin joustomatkojen ansiosta. Kaupunkiajossa jarrujen alkupurenta on hyvä ja sormivoiman tarve pieni. Varsinainen matkapyörä ei Scrambler ole, mutta siirtymä moottoritienopeuksilla sujuu silti vaivattomasti. Ajovalon ja mittariston päällä ei ole minkäänlaista ilmanohjainta, ja ajoviima tulee suoraan kuljettajan syliin. Samalla se tarkoittaa, että myös kypärään osuu suoraan puhdas ajoviima, mutta ei ikävää pyörteilevää turbulenssia. Kuutosvaihteella 4000 kierrosta tarkoittaa 93 kilometrin mittarinopeutta, eli välitys on pyörän luonteelle sopivasti suhteellisen tiheä.
Mikä sitten on Ducati Scramblerin suosion salaisuus? Se yhdistää sopivasti perinteisen ja nykytekniikan klassiseen ulkonäköön. Ero 1950- ja 1960-lukujen moottoripyöriä jäljitteleviin yksisylinterisiin retromalleihin on suuri sekä suorituskyvyn että ajo-ominaisuuksien suhteen. Scramblerin ei tarvitse yhtään hävetä menohalujaan, ja se onkin sekä teholtaan että painoltaan lähes identtinen Yamahan huippusuositun MT-07 -nakumallin kanssa. Yamahaa selvästi korkeamman hinnan vastineeksi Scramblerin ostaja saa huomattavan määrän yksilöllisyyttä ja huomioarvoa, joka imee jokaisella pysähdyksellä kärpäspaperin tavoin uteliaita kyselijöitä utelemaan pyörästä. Lue laajempi koeajoartikkeli Biken painetun lehden numerosta 5/2023, joka ilmestyy heti vapun jälkeen.
Moottori: ilmajäähdytteinen V2-moottori, 803cc
Suurin teho: 73 hv / 8 250 r/min
Suurin vääntö: 65,2 Nm / 7 000 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1449 mm
Istuinkorkeus: 795 mm
Paino tankattuna: 185 kg
Hinta: 14 990 €