Ducati Multistrada V4 S on hämmentävän onnistunut pyörä, erityisesti siihen nähden, että se on alusta loppuun uusi malli. Samalla se kumoaa italialaismerkkiin liitettäviä ennakkoluuloja.
Uudistettu V4-moottori, uusi runko, markkinoiden yksi ensimmäisistä adaptiivisista vakionopeussäätimistä ja kuolleenkulman varoitin. Uudessa V4-moottorisessa Multistradassa ei juurikaan ole teknisiä yhtymäkohtia V2-moottorisiin Multistradoihin, vaikka ulkonäkö onkin yllättävän samanhenkinen. Jopa Ducatille tyypillisestä desmodromisesta venttiiliohjauksesta on tässä tapauksessa luovuttu, mitä ei bolognalaispyörissä ole nähty vuosikymmeniin.
Uuden Multistradan alkuperäinen koeajotapahtuma oli määrä pitää Sardiniassa, joka tarjoaa kuin moottoripyöräilyyn luodun ympäristön. Covid 19 teki tyhjäksi tämän suunnitelman vain muutama päivä ennen marraskuuksi kaavaillun tapahtuman alkua. Pääsimme kuitenkin ajamaan Multistrada V4:llä Ducatin tehtaan eli Bolognan ympäristöön, jotta saimme ensivaikutelman pyörän toimivuudesta.
Moottori perustuu Panigale V4:n voimanlähteeseen, mutta Multistradaa varten sitä on muutettu sivistyneemmäksi ja iskutilavuus on nostettu sylinterin halkaisijaa kasvattamalla 1158 kuutiosenttimetriin. Superturismoksi nimetty V4 tarjoaa temperamenttia jo matalilla kierroksilla, jolloin voimaa on käytössä nelisylinteriseksi vakuuttavasti. Se on miellyttävällä tavalla suorituskykyinen, eikä kukaan suorituskyvyn riittävyyttä varmaan epäilekään kun huipputehoa on luokassaan eniten, 170 hevosvoimaa. Noin 6500 kierroksesta alkaen moottori tarjoaa vatsaa kipristelevää kiihtyvyyttä. Lisäksi sen 70-asteisen kammentappijaon aikaansaama äänimaailma jättää monet V2-moottorit varjoonsa.
Koeajon Multistrada V4 S:n varusteluettelo on hengästyttävän pitkä. On kaarre-ABS-jarrut, sutimisen- ja keulimisenestot, TFT-mittaristo puhelinliitännällä ja joystick-ohjauksella, semiaktiivinen jousitus, quickshifter-vaihdeavustin, mäkilähtöavustin ja kaarreajovalot. Moneen muuhun pyörään ei vielä ole tarjolla adaptiivista vakionopeussäädintä, kuolleenkulmanvaroitinta tai törmäysvaroitinta.
Ducatille uusi Multistrada on todellinen virstanpylväs, sillä se kumoaa monia merkkiin liitettäviä ennakkoasenteita. Ducatit ovat yleensä korkeaviritteisiä? Myös Multistradassa on tehoa enemmän kuin tarpeeksi, mutta se on hienostunut ja hyvätapainen. Ducatit ovat liian äänekkäitä? Ei tässä tapauksessa. Sen täyteläinen mutta korrekti pakomelu kelpaa jopa Tirolin äänipoliiseille. Ducatin ylläpito on kallista? Multistradan venttiilinvälysten tarkistusväli on 60 000 kilometriä. Ducatit ovat monimutkaisia ja epäluotettavia? Valmistajan neljän vuoden takuu kertoo toista kieltä. Ducatit ovat todella äärimmäisiä? Sitä on kyllä uusi Multistradakin, mutta sen radikaalius on äärimmäisen käyttäjäystävällistä.
Lue koko koeajoraportti Biken numerosta 2/2021
Moottori: Nelisylinterinen V-moottori, 1158 cc
Teho: 170 hv / 10 500 r/min
Vääntö: 125 Nm / 8 750 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1567 mm
Istuinkorkeus: 840-860 mm
Tankin tilavuus: 22 litraa
Kuivapaino: 218 kg
Hinta: 29 590 € (perusmalli 26 000 €)
Lue myös: