Tuttuja asioita ovat V2-moottori ja katteiden puuttuminen. Ristikkorungon korvannut alumiinirunko sen sijaan on uutta. Onko uusi malli siitä huolimatta Monster?
Trellis-putkirunko on ollut osa ikonin identiteettiä alusta lähtien, eli vuodesta 1992. Perinteiden velvoittavuus unohtui siinä vaiheessa, kun todettiin alumiinirungolla ja muilla uudistuksilla säästettävän lähes 20 kiloa painosta. Näin siitä huolimatta, että vanhaan Monster 821:een verrattuna uusi pelkkää Monster-nimeä kantava malli sai voimanlähteekseen pykälää isomman ja tehokkaamman 937-kuutioisen Testastretta-moottorin.
Hypermotard ja Supersport 950 -malleista tuttua moottoria on kevennetty 2,86 kiloa. Sisuskaluja on fixattu mm. uusimalla vaihderumpu, männät ja kiertokanget. Myös sylinterikannet ovat aiempaa kevyempiä, samoin staattorin koppa ja kytkinkoppa.
Ajossa uusi runkorakenne tuntuu selvästi kapeampana rakenteena, erityisesti tankin ja satulan yhtymäkohdassa.Pakoputkistokin on sirompi jalkatappien kohdalta niin, että päkiän voi nyt nostaa jalkatapille kengän osumatta pakoputkistoon. Ohjaustanko kääntyy enemmän, eivätkä peukalot enää jää puristuksiin stongan ja tankin väliin, mikä vanhoissa Monstereissa oli melkeinpä tavaramerkki.
Uusi malli on selvästi helpompi ajaa. Se liukuu eteenpäin kuin ajatus ja seuraa valittua linjaa tarkasti ilman pienintäkään vastustelua. Käsiteltävyys on niin paljon parempi, että sen rinnalla vanha malli tuntuu täyteen lastatulta kottikärryltä. Uudistusten ansiosta uusi Monster houkuttelee selvästi suurempaa kohderyhmää. Ja kun saatavilla on myös A2-versio, kasvaa kohderyhmä vielä entisestään.
Monster on yhä Monster, mutta valtavasti parempi.
Laajempi koeajoraportti on luettavissa Biken numerosta 5/2021.
Moottori: Kaksisylinterinen V2-moottori, nestejäähdytys, 937cc
Teho: 111 hv / 9 250 r/min
Vääntö: 93 Nm / 6 500 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1474 mm
Istuinkorkeus: 820 mm
Tankin tilavuus: 14 litraa
Paino tankattuna: 188 kg
Hinta: 15 900 €