CF Moto on uusi moottoripyörämerkki Suomen markkinoilla. CF Moto 650 NK:n ominaisuudet suhteessa hintaan ovat vähintäänkin kohdallaan. 7500 euroa 650-kuutioisesta tyylikäästi muotoillusta nakupyörästä ei todellakaan ole paljon.
CF Moto on moottoripyöränä uusi merkki Suomessa, mutta nimi saattaa silti olla monelle tuttu, ainakin jos on tekemisissä mönkijöiden kanssa. CF Moto on noussut mönkijöiden myyntitilastossa jo kolmanneksi, vaikka on ollut markkinoilla vasta kolme-neljä vuotta. Heinäkuussa maahan saapuivat ensimmäiset CF Moto -moottoripyörät, nakumalli 650 NK sekä adventurehenkinen 650 MT.
Nakumallin moottorissa on jotain tuttua, ja sen sanotaankin muistuttavan ulkoisesti erehdyttävän paljon Kawasakin 650-kuutioista kaksisylinteristä moottoria. Jopa sylinterimitat ovat täsmälleen samat. Koeajon aikana ei selvinnyt, onko kyseessä kopio tai jopa peräti lisenssillä valmistettava variaatio Kawasakin moottorista. Joka tapauksessa moottori toimii hienosti ja vetää kuutosvaihteella puhtaasti alle 60 tuntinopeudesta alkaen. Kierrosluvunrajoitin on yli 11 000 kierroksen kohdalla, mutta normiajossa pärjää mainiosti ylittämättä kertaakaan 5000 kierrosta. Näin siitä huolimatta, että huipputehoksi ilmoitetaan vain reilut 60 hevosvoimaa ja vääntöä on tarjolla 56 newtonmetriä. Värinät ovat samaa luokkaa kun kaksisylinterisillä kilpailijoilla. Vaihteet napsuvat päälle tunnokkaasti ja helposti. Kytkin ei ole luokkansa kevytkäyttöisin, mutta Mannerheimitien ruuhkaa lukuunottamatta sillä pärjää mainiosti.
Ulkonäkö sai pysähdysten aikana pääasiassa kehuja. Pyörän valmistusmaaksi ei ulkonäön perusteella veikkaisi ensimmäisenä Kiinaa. Selityskin tälle on yksinkertainen, sillä maahantuoja kertoo että muotoja suunnittelemassa ovat olleet KTM:n suunnittelijat. Ulkomuodossa onkin jotain KTM-tyyppistä kulmikkuutta ja kawasakimaista aggressiivisuutta. Tankin sivuilla olevat ”katteet” luovat massiivista vaikutelmaa ja niiden hiilikuitukuvioinnilla – samoin kuin etulokasuojan – saadaan aikaan tyylikäs vaikutelma.
Ajoasento on urheilullinen. Ohjaustanko on melko kapea ja jalkatapit viety melko taakse. Satula saisi 180-senttiselle kuljettajalle olla jo vähän korkeammalla, nyt polvikulma jää melko tiukaksi. Mittaristo on tyylikäs, nopeus- ja vaihdenäytöt selkeät. Kierroslukumittarin numerointi on sen sijaan on todella pieni ja lcd-kierroslukunäytön muoto erikoinen, mikä vaatii totuttelua.
Mutkatiellä CF Moto 650 NK on hauska tuttavuus. Mutkiin se kääntyy neutraalisti, lähes katsetta kääntämällä. Metzeler Roadtec Z8 -ensiasennusrenkaat tekevät liikkeistä rauhallisia. Jousitus selviää isommista heitoista kunnialla, mutta terävät patit lyövät läpi. Jarrujen teho on riittävä, mutta tuntuma hieman kumipallomainen. Arvostelussa täytyy kuitenkin huomioida hinta, saman kokoluokan pyörät kun maksavat lähes järjestään vähintään puolitoista tonnia enemmän ja CF Moton hinnalla saa kilpailjoilta lähinnä 400-kuutioisia vaihtoehtoja. Niihin verrattuna CF Moto tarjoaa paljon ominaisuuksia ja ison pyörän tuntua.
Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 649cc, nestejäähdytys
Teho: 45 kW (61,2 hv / 8750 r/min
Vääntö: 56 Nm / 7000 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1415 mm
Istuinkorkeus: 790 mm
Kuivapaino: 206 kg
Tankin tilavuus: 17 litraa
Hinta: 7490 €