Benellin Suomen mallisto kasvoi tälle kaudelle vähän salaa ja vahingossa retromalli Imperiale 400:lla. Nyt se on noussut jo merkin toiseksi myydyimmäksi malliksi.
Vuonna 1911 Italiassa perustetun Benellin historia on pitkä ja värikäs. Nykyisin se tunnetaan keskikoon ja sitä pienempien moottoripyörien valmistajana. Suosituin malli on meillä ollut 500-kuutioinen seikkailupyörä TRK 502, jota saa sekä valu- että pinnavannemallina. Äskettäin mallisto kasvoi retrotyylisellä Imperiale 400:lla, maahantuojan mukaan vähän vahingossa kun asiakkaat sitä alkoivat kysellä. Nyt Imperiale on noussut Benellin toiseksi suosituimmaksi malliksi Suomessa.
Imperiale 400 on kunnianosoitus 1950-luvun Moto-Bi -moottoripyörille. Moto-Bi syntyi, kun yksi kuudesta Benellin veljeksistä lähti Benelliltä ja perusti oman moottoripyörämerkin. Merkki oli aluksi Moto B, mutta ääntämisen helpottamiseksi nimen loppuun lisättiin vielä i-kirjain. Seuraavalla vuosikymmenellä Benelli osti Moto-Bi:n itselleen, joten merkin taru on lyhyt ja liittyy läheisesti Benelliin.
Haimme Imperialen koeajoon maahantuoja Motor Power Finlandilta Tampereelta. Sähkökäynnistys ja ABS-jarrut ovat ainoat hienoudet, joten kovin pitkää opiskelua ei tarvittu koeajon alussa. Ilmajäähdytteisen ja yksisylinterisen moottori käyntiääni on hiljainen mutta kuitenkin terävä. Ykkönen on välitetty lyhyeksi, se riittää vain noin 50 kilometrin mittarinopeuteen. Kahdeksankympin mittarivauhdissa suurimmalla eli viitosvaihteella kierroksia on jo 4000, ja välitykset tuntuvat varsin sopivilta voimavaroihin nähden. Nopeusmittaria tuijottamalla suorituskyky tuntuu tehoon nähden huimaavalta, ja tämä huimaus tulee erittäin optimistisista mittarilukemista. Kun nopeusmittari näyttää satasta, on GPS-nopeus vain 86 kilometriä tunnissa.
Jalkatapit on viety melko eteen ja ohjaustanko on suhteellisen matalalla. Ajoasento paranee merkittävästi kun käännämme ohjaustankoa hieman ylemmäs. Mittaristo koostuu kahdesta klassisesta pyöreästä päämittarista ja niiden välissä olevasta lcd-näytöstä, joka pitää sisällään vaihdenäytön ja polttoainemittarin. Selkeä mittaristo. Kytkinvivun voimantarve on keskiluokkaa ja vaihdepolkimen liikerata pitkä, mutta vaihteet kytkeytyvät hyvin päälle. Istuin on napakka eli ei kovin upottava, ja tämä sopii ainakin allekirjoittaneelle paljon paremmin kuin pehmeä sohvamainen satula. Kun maantiellä ajelee mittarin mukaan noin 100-105 kilometrin tuntinopeutta, on kaasu vasta noin 1/3 avattuna eli mennään mukavasti pintakaasulla. Pitkäiskuinen moottori vääntää mukavasti jo 2000 kierroksesta alkaen ja kuten teholukemasta saattaa päätellä, niin minkäänlaista pelottavan voimakasta tehopiikkiä ei yläkierroksilta löydy. Tarvittaessa Benelli suoriutuu moottoritienopeuksistakin, mutta parhaimmillaan se on vähän rauhallisemmassa ajossa.
Hinta on ilahduttavan edullinen, pullakahvin hinnan alle 6000 euron. Kun tähän vielä lisätään huikea viiden vuoden tehdastakuu, niin voi sanoa että Benelli Imperiale 400 tarjoaa melkoisesti vastinetta hinnalle. Laajempi koeajoraportti luvassa Biken painetussa lehdessä nro 9/2022, joka ilmestyy 29.9.2022.
Moottori: yksisylinterinen, ilmajäähdytteinen nelitahtimoottori, 374cc
Poraus x isku: 90 x 72,7 mm
Puristussuhde: 8,5:1
Teho: 21 hv (15 kW) / 5500 r/min
Vääntö: 29 Nm / 4500 r/min
Voimansiirto: märkä monilevykytkin, 5 vaihdetta, ketjuveto
Renkaat: 100/90-19 ja 130/80-18
Joustomatkat: 110/65 mm
Akseliväli: 1450 mm
Istuinkorkeus: 780 mm
Tankin tilavuus: 12 litraa
Paino tankattuna: 205 kg
Hinta: 5990 €
Takuu: 5 vuotta