Koeajossa 183 kiloa, 95 hevosvoimaa ja 14 190 euroa.
Tuono tarkoittaa ukkosta, ja sitä Tuono 660 tarjoaa kevyessä ja suorituskykyisessä paketissa. Aprilia on jo vuodesta 2002 noudattanut samaa kaavaa, että katetun sporttipyörän tekniikkaa sovelletaan myös streetfighter-tyylisiin malleihin. Aprilian erikoisuus on se, että streetfighter-malleissakin on pienet katteet edessä ja sivuilla, eli ne ovat tavallaan katetun ja kattamattomien mallien välimaastossa.
Tuono 660 perustuu vähän aiemmin esiteltyyn katettuun RS660-sporttiin. Tuonon ohjaustanko on peräti yhdeksän senttiä korkeammalla, mikä muokkaa ajoasentoa merkittävästi erilaiseksi. Moottorin teho on RS660:n 100 hevosvoimasta laskettu 95 hevosvoimaan eli 70 kilowattiin, siis maksimitehoon josta moottori voidaan kuristaa 35 kilowatin A2-luokkaan. Matalaviritteiseksi ei moottoria silti voi sanoa, sillä litratehoa on komeat 144 hevosvoimaa. Matalilla kierroksilla kaksisylinterinen rivimoottori hoitaa työnsä mallikkaasti, ja yli 5000 kierroksella se on kierrosherkkä ja suorastaan hauska.
Pehmeä etujousitus syö epätasaisuudet mainiosti, mutta suoraan takahaarukkaan kiinnitetty takaiskunvaimennin jättää hieman toivomisen varaa herkkyyden suhteen. Pehmeän etupään heikkous tulee esiin kaarteissa, kun etujarrukahvasta päästäessä etupää nousee ylös liian nopeasti ja pyörä vaikuttaa siksi rauhattomalta. Muuten ajo-ominaisuudet ovat vakaat ja hyvin ennakoitavat.
Lisää Aprilia Tuono 660:n ominaisuuksista voit lukea Bike 4/2021 koeajoraportista. Lehti on jo myynnissä lehtipisteissä.
Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 659 cc
Teho: 95 hv (70 kW) / 10 500 r/min
Vääntö: 67 Nm / 8 500 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1378 mm
Tankin tilavuus: 15 litraa
Istuinkorkeus: 820 mm
Paino: 183 kg
Hinta: 14 190 €