Ennen joulua Kirsi Kainulainen lunasti itselleen parhaan mahdollisen joululahjan, kun hän allekirjoitti sopimuksen hollantilaisen Oosterveen´s Racing Teamin kanssa, joka kilpailee Euroopassa Hollannissa, Saksassa ja Ranskassa ajettavassa OW-Cup ratamoottoripyöräsarjassa.
Suoraan 600cc NK Super Cup-luokkaan itsensä nostanut Kainulainen kävi tutustumassa uuteen talliin ja ajokkiinsa pari viikkoa sitten pidetyissä harjoituksissa. Harjoitukset menivät hyvin ja ensimmäistä kertaa Kainulainen pääsi keskittymään vain ajamiseen ja ajo-aikojen parantelemiseen.
Vihdoin viime viikonloppuna Kainulainen pääsi tositoimiin kauden ensimmäisissä kisoissa, jotka ajettiin Assenin vaativalla radalla.
– Kaiken kaikkiaan oli hyvä viikonloppu ja itse kisasta jäi hyvät fiilikset. Torstain ja vielä perjantain vapaissa treeneissä oli vähän painetta ja yliyrittämistä. Odotin itseltäni enemmän, mutta ei ole helppoa lähteä noin kovavauhtiselle radalle. Vuosien varrelta on kokemusta tuosta radasta ja tiesin, että se on vaikea. Vaikka senkin tietää, että jos jo lähtiessä puristaa väkisin hartiat lukossa ja hampaat irvessä, ettei perus aika-ajo näin ainakaan parane ja niissä tilanteissa voi sattua vahinkojakin, niin vähintään kerran vuodessa sitäkin pitää yrittää, Kirsi Kainulainen kertoo.
Jännitystä ja mielenhallintaa
– Lauantain aika-ajoja jännitin todella paljon, mutta kun ennen nukkumaan menoa mietiskelin asioita niin lopulta ihan rauhallisin mielin lähdin aika-ajoihin ja kierrosaikakin parani.
Kisassa minulla oli kaksi tavoitetta: ajaa mahdollisimman tasaisia kierroksia ja etten jää viimeiseksi. En jäänyt, ja omalla ajamisellani pystyin kontrolloimaan takana tulijaa: jos hän tuli lähemmäs, kiristin vauhtia. Päätin, etten lähde hulluttelemaan, vaan ajan tasaisen varman kisan sillä tasolla, mihin tällä hetkellä oma taito riittää, kertasi 11:lle sijalle ajanut Kainulainen itse kilpailua.
– Ajoin kaikki kierrokset saman sekunnin sisään. Nyt kun ymmärtää kaikki ajolinjat ja itse kisan aikana oli hyvä keskittyminen, pystyin kiinnittämään huomiota siihen, missä asioissa on eniten parantamista. Kun vajaan parin viikon päästä lähden seuraavan kerran Asseniin tiedän, mihin ja mille sektoreille pitää kiinnittää erityistä huomiota.
Enempään ei ollut tällä kertaa rahkeita, mutta tästä on hyvä lähteä parantamaan. Pyörä on tällä hetkellä niin hyvä, että siihen ei ainakaan mitään isoja muutoksia ole tulossa, Kirsi Kainulainen vakuuttaa.
– Talli oli tyytyväinen. Pystyin lunastamaan paikkani heti Super Cupiin eli kovimpaan sarjaan. Muuten kisaviikonloppu meni perinteisen kaavan mukaan, välillä oli otsa kurtussa ja välillä naurettiin. Omalle luonteelleen ei mahda mitään. Isoin plussa on, että voi keskittyä sataprosenttisesti pelkästään itse ajamiseen. Tästä lähdetään rakentamaan tasaisesti ylöspäin, Kainulainen päättää.
Kirsi Kainulainen Tiedotus / Motouutiset