Kilpailijoita kevyempi – KTM:ltä uusi 790 Adventure kahtena versiona


KTM ilmoittaa uuden 790 Adventuren perusmallin olevan maastokelpoinen matkapyörä ja R-version puolestaan olevan touring-kelpoinen offroad-pyörä.

BMW F850GS ja Triumph Tiger 800 saavat kovan haastajan, kun KTM tuo markkinoille 790 Adventuren. Koko kolmikolle ilmoitetaan sama 95 hevosvoiman huipputeho mutta KTM erottuu kilpailijoistaan alhaisemmalla painolla.

Dukesta tuttu kaksisylinterinen rivimoottori on muokattu adventure-käyttöön sopivaksi laskemalla huipputehoa 10 hevosvoimalla, ja samalla vääntökäyrää on saatu tasaisemmaksi. Vääntöä puolestaan on aavistus enemmän kuin Dukessa, 88 newtometriä. Painoksi ajokunnossa mutta ilman polttoainetta ilmoitetaan 189 kiloa.

KTM 790 Adventure
Perusmallissa WP:n jousituksen joustomatkat ovat 200 milliä sekä edessä että takana. Istuinkorkeutta on 850 milliä ja 20 litran tankillisen luvataan riittävän jopa 450 kilometrin matkalle. Tankki jatkuu perinteisen paikan lisäksi molemmille sivuille alaspäin, millä on parantava vaikutus painopisteeseen. Samalla tankki on kuljettajan polvien kohdalta kapea, jolloin tapeilta ajettaessa ajoasennon pitäisi olla parempi.

Kolmen ajomoodin (Street, Offroad, Rain) lisäksi vakiovarustukseen kuuluu kaarre-ABS-jarrut ja kallistuksen huomioiva luistonesto. Kahvan- ja satulanlämmittimet sekä vakionopeussäätimen voi hankkia lisähintaan. Tuulilasissa ei ole korkeussäätöä, mutta ohjaustanko on säädettävissä kuuteen eri asentoon säätövaran ollessa 30 milliä.

790 Adventure R

KTM 790 Adventure R
Perusmallin 43-millinen WP-keula on R-versiossa vaihdettu järeämpään 48-milliseen ja joustomatkaa on kasvatettu 240 milliiin. Perusmallin kaksiosaisen ja korkeussäädettävän satulan sijaan istuin on yksiosainen ja tuulilasi matalampi. Vakiovarustukseen kuuluu myös neljäs Rally-ajomoodi. Ensiasennusrenkaina on perusmallin Avon Trailriderien sijaan karkeammat Metzeler Karoot.

Maahantuojan mukaan 790 Adventuren hinnat vahvistetaan lähiviikkojen aikana.

Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys
Teho: 95 hv / 8000 r/min
Vääntö: 88 Nm / 6600 r/min
Poraus x isku: 88 x 65,7
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Runko: Cromimolybdeeni-putkirunko, moottori osa kantavaa rakennetta
Renkaat: 90/90-21 ja 150/70-18
Jarrut: edessä 2 x 320 mm levyt ja 4-mäntäiset radiaalisatulat, takana 260 mm levy ja yksimäntäinen satula, kaarre-ABS-järjestelmä

Akseliväli: 1509 mm
Caster: 25,9 astetta
Tankin tilavuus: 20 litraa
Paino ajokunnossa ilman polttoainetta: 189 kiloa

Uusin numero